Helsingin Sosialidemokraattien piirikokous: Maan hallitus on metsässä, vaikka sen pitäisi olla Helsingissä

Helsingin Sosialidemokraatit vaatii Sipilän hallitusta palaamaan Helsinkiin ja ryhtyvän toimiin, joilla edistetään kestävää kaupunkiasumista, yhdyskuntien sosiaalista eheyttä, joukkoliikennettä ja urbaania energiataloutta.

Mitä strategista on Sipilän ”strategisessa hallitusohjelmassa”, joka unohtaa kaupunkipolitiikan, vaikka koko muu maailma tietää, että urbaanit alueet ovat innovaatioiden kehtoja ja talouden vetureita? Missä aikakapselissa hallitus elää aikana, jolloin valtaosa suomalaisistakin on kaupunkilaisia?

Ihmiset muuttavat Helsingin seudulle ympäri Suomea ja muualta maailmasta. Aivan ensimmäiseksi jokainen tarvitsee kohtuuhintaisen asunnon ja toimivat liikkumisen palvelut. Perinteisessä MAL-neuvottelupöydässä (maankäyttö, asuminen, liikenne) nykyhallitus ei kuitenkaan tarjoa mitään, vaan pesee kätensä vastuustaan pääkaupunkiseudun suurten liikennehankkeiden osarahoittajana.

Pääkaupunkiseudun kunnat kantavat lähivuosina suurimman vastuun kriisialueilta paenneiden, turvapaikan saavien ihmisten kotoutumisen tukemisesta, asumisesta, terveydenhoidosta, koulutuksesta ja työllistymisestä. Jättääkö hallitus kaupungit tässäkin asiassa yksin?

Sipilän hallitus ajaa turpeen ja metsänomistajien etua, mutta sulkee silmänsä tulevaisuuden yhdyskuntien energiaratkaisuilta juuri, kun niitä tarvitaan kaikkialla maailmassa kipeämmin kuin koskaan. Viimeistään Pariisin ilmastokokouksessa ymmärretään, että globaalit haasteet on ratkaistava kaupungeissa.

Ilman elinvoimaista pääkaupunkiseutua ei ole elinvoimaista Suomea.

***

Helsingin Sosialidemokraattien piirikokous pidettiin lauantaina 7.11. Paasitornissa. Piirihallitukseen valittiin Esa Suominen, Valtteri Aaltonen, Jape Lovén, Eveliina Heinäluoma, Olavi Jauhiainen, Tuulia Pitkänen, Karita Toijonen, Juha Jaatinen, Hannele Siika-aho ja Sari Kokko. Puheenjohtajistossa jatkaa kaksivuotiskauttaan pj Pilvi Torsti, 1. vpj Timo Kontio ja 2. vpj Antti Koskela.