Sosialidemokraattien valtuustoryhmä: Helsinki edelläkävijänä toisen asteen maksuttomuuden edistämisessä

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee 26.9. kokouksessaan sosialidemokraattien ryhmäaloitetta toisen asteen maksuttomuudesta.

Ryhmäaloitteen tavoitteena on, että kaupunki päättää ensi vuoden talousarviovalmistelun yhteydessä varata riittävät määrärahat kattaakseen lukion ja ammatillisen koulutuksen oppimateriaalien ja työvälineiden kustannukset helsinkiläisille nuorille.

– Maksuton toinen aste on tasa-arvoteko, joka kitkee eriarvoistumista ja parantaa nuoren kouluttautumismahdollisuuksia. Rahan puute on tällä hetkellä merkittävä kouluttautumisen este nuorille. Jopa neljäsosa toisen asteen tutkinnon keskeyttäneistä kertoo syyksi rahapulan, kommentoi valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Opetushallituksen selvityksen mukaan lukion kustannukset yksilölle nousevat 2500 euroon. Ammatillisessa koulutuksessa kustannukset vaihtelevat enemmän, mutta liikkuvat satojen ja tuhansien eurojen välillä. SDP on pitkään tavoitellut maksutonta toista astetta ja oppioikeuden pidentämistä toisen asteen koulutuksen loppuun asti.

– On selvää, että koulutuksen tasa-arvon edistäminen pitäisi toteuttaa valtakunnan tason ratkaisulla ja siksi maksuttomasta toisesta asteesta tulee tehdä kansallinen päätös. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö Helsinki voisi olla asiassa edelläkävijä ja laittaa siten myös painetta kansallisen ratkaisun saavuttamiseksi. Olemmekin iloisia, että Helsinki on nyt ottamassa askeleita maksuttoman toisen asteen suuntaan. Valtion toimista riippumatta Helsinki lähtee edistämään maksuttomuutta, Heinäluoma toteaa.

Mikäli kaupunginvaltuusto päätyy tukemaan ryhmäaloitetta, ensimmäiset toimenpiteet tavoitteen saavuttamiseksi tehdään jo ensi vuonna alkavalla lukukaudella.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma