Sinikka Vepsä ja Welat Nehri SDP:n eduskuntavaaliehdokkaiksi

Helsingin Sosialidemokraatit on täydentänyt eduskuntavaaliehdokaslistaansa. Piirihallitus asetti keskiviikkona ehdokkaiksi 58-vuotiaan terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja Sinikka Vepsän, joka työskentelee Helsingin kaupungilla osastonhoitajana muistisairaiden ryhmäkodissa sekä 40-vuotiaan diplomi-insinöörin Welat Nehrin, joka toimii Kuntaliitossa suunnittelupäällikkönä.

Sinikka Vepsä on SPR:n ensiapukouluttaja, jolla on monipuolinen terveydenhuollon työkokemus niin yksityisellä kuin kunnallisella puolella. Hän sai ensikertalaisena 576 ääntä kuntavaalissa 2012.

Työkokemus Helsingin kaupungin vanhustenhuollossa ja kotihoidossa avasi Sinikka Vepsän silmät ikäihmisten hoidon, etenkin kotihoidon, kehittämisen tarpeesta. – SoTe-uudistus  sai minut lähtemään kunnallisvaaliehdokkaaksi v. 2012 ensi kertaa. Pidän yhä kunnallisten terveyden- ja sosiaalihuollon palveluiden kehittämistä ja puolustamista tärkeänä. Vähävaraisten lapsiperheiden asema ja nuorten kasvava työttömyys ja syrjäytymisvaara huolestuttavat tänä päivänä eniten.

Sinikka Vepsä on naimisissa ja kahden aikuistuneen nuoren äiti. Vepsä on Puistolan, Jakomäen ja laajemmin koillisen Helsingin alueen kaupunginosa-aktiivi. Hän toimii Puistola-seurassa, harrastaa monia eri liikuntalajeja, vaikuttaa Vepsä-sukuseurassa ja rajantakaisten karjalaisten harrastusyhteyksissä.

Welat Nehri on asunut eri puolilla Helsinkiä pitkään. Hän on naimisissa ja yhden lapsen isä. Welat Nehri on kurdiaktiivi ja toimii myös Moniheli ry:n varapuheenjohtajana. Nehri oli ensi kertaa ehdolla kuntavaalissa 2012  ja sai 289 ääntä.

Welat Nehri näkee monikulttuurisuuden mahdollisuutena ja haasteena. Hän haluaa ennakkoluulot ja rasismin kuriin. Maahanmuuttajanuorten syrjäytyminen on iso haaste niin yhteiskunnalle kuin maahanmuuttajayhteisöille. Erityisesti kotiäitejä on kannustettava mukaan yhteiskuntaan.

– Työnteon edellytykset on saatava kuntoon: suomen kielen taito, ammattikoulutus ja mentorointi ovat tässä tärkeitä. Omaa tutkintoa vastaavan työmahdollisuuden saaminen on maahanmuuttajalle keskeistä. Maahanmuuttajien yhdistykset ja verkostot on saatava mukaan ideointiin. Kurdiaktiivina Nehrille on keskeistä se, miten ehkäistä erityisesti nuorten miesten radikalisoituminen jihadismin edessä. Hän toivoo maahanmuuttajayhteisöille roolia ongelman ratkaisussa.

Helsingin Sosialidemokraattien puheenjohtaja Risto Kolanen on tyytyväinen Helsingin Sosialidemokraattien monipuoliseen listaan, jossa on ennestään jo 18 nimeä. Vepsä täydentää erinomaisesti sekä ammattinsa että asuinalueensa puolesta listaa. Nehri on maahanmuuttajataustainen miesehdokas, joka puhuttelee erityisesti Lähi-idän kriisiin ratkaisuja etsiviä ihmisiä. Listalla on vielä kaksi paikkaa jäljellä. Niistä SDP:n ruotsinkielinen piiri, FSD nimeää ruotsinkielisen ehdokkaan marraskuulla. Viimeinen ehdokas asetetaan 19.11. piirihallituksen kokouksessa.