SDP Helsinki esittää maksutonta toisen asteen koulutusta

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on jättänyt Helsingin kaupunginvaltuustolle aloitteen maksuttomista oppikirjoista ja opiskeluvälineistä toisen asteen opiskelijoille.

– Monelle helsinkiläiselle toisen asteen opiskelijalle koulutuskustannukset ovat liian suuria. Vaikka opetus ja kouluruoka ovat maksuttomia, syntyy kustannuksia oppikirjoista ja ammatillisen koulutuksen puolella myös työvälineistä. Haluamme, että toisen asteen opiskelu on aidosti maksutonta, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma sanoo.

SDP esittää ryhmäaloitteessaan, että Helsinki hankkii opetuksen edellyttämät oppikirjat, muun oppimateriaalin, työvälineet ja työaineet opiskelijoilleen. – Lukion ja ammatillisen koulutuksen kustannukset ovat kalliit: esimerkiksi lukion suorittamisen kokonaiskustannukset nousevat jopa 2 600 euroon ja joidenkin ammatillisten tutkintojen kustannukset voivat, riippuen alasta ja oppilaitoksesta, nousta jopa useaan tuhanteen euroon, Heinäluoma toteaa. – Lisäksi ammatillisen koulutuksen puolella opiskeluvälineitä ei useinkaan ole mahdollista hankkia käytettynä.

SDP:n valtuustoryhmä katsoo, että maksuttomat opiskelun välineet ovat tärkeä panostus syrjäytymisen ehkäisyssä erityisesti niille perheille ja opiskelijoille, jotka joutuvat laskemaan toimeentulonsa riittävyyttä. Menettely myös ehkäisee opintojen keskeyttämistä taloudellisista syistä.

Lisätietoja:
Eveliina Heinäluoma