Risto Kolanen: Ihmisten luottamus ansaitaan teoilla ja uskottavuudella – uusinousu liikkeelle

Käpylän työväentalo 8.9.2014 ylimääräinen piirikokouksen avaus

Tervetuloa Helsingin demareiden ylimääräiseen piirikokoukseen, joka keskittyy kokonaan eduskuntavaaliasiaan, ensimmäisten ehdokkaiden asettamiseen jäsenäänestyksen tuloksen pohjalta sekä eduskuntavaalijulistuksen kärjen esittelyyn, kesän aikana tehdyn kyselyn pohjalta. Käpylässä käydään lähetekeskustelu sellaiseen uuteen työskentelytapaan, jossa muutamassa teematyöpajassa kehitetään eteenpäin eduskuntavaalin 2015 tavoitteitamme.

Niitä tukee se, että Tuomas Kurttilan johdolla valmistui keväällä Koulu kaikille –ohjelma, joka oli lausunnoilla osastoissa ja löytyy jo verkosta. Nina Castenin johdolla on valmisteltu Yhdenvertainen monikulttuurinen Helsinki -ohjelmaa, joka tulee pian piirihallituksen toiseen käsittelyyn.

Ossi Paukun johdolla itsenäinen selvitysryhmä on puolitoista vuotta valmistellut ”Kohtuuhintainen asuminen ja sen edistäminen Helsingissä” –raportin, joka julkistetaan lähiviikkojen aikana. 138-sivuinen raportti tiivistetään muutamaan keskeiseen asuntopoliittiseen tavoitteeseen..

Pidetään hyvä, helsinkiläistä sosialidemokratiaa yhtenäiseen ja innostavaan eduskuntavaalitalveen ja kevääseen ylösrakentava kokous!

Apulaiskaupunginjohtajan työssä pätevyys ja johtamiskokemus tärkeää

Osmo Soinivaara on yrittänyt kolme kertaa kaupunkisuunnittelun ja kiinteistö toimen apulaiskaupunginjohtajan virkaan Helsingissä, ilman mainittavaa tämän alan työ- ja johtamiskokemusta.

Hän on tutkija, mutta tutkijana enemmän sosiaali- ja terveyspuolella. Hän on yhteiskunnallinen keskustelija, hyvä sellainen, ja poliitikko Soininvaarasta oli tulossa tämän viran haltija keväällä 1996 punavihreän sopimuksen mukaan, kun Pekka Korpisesta olisi tullut pormestari. Asia kaatui lippuäänestykseen, kun puolet vihreiden ryhmästä teki isäkapinan jo pormestarivaalissa.

Soinivaara oli Hannu Penttilän vastaehdokas syksyllä 2007. Helsingin Sanomissa sanottiin, että hän on muka pätevämpi kuin kuka tahansa demari. Valtuusto oli lippuäänestyksessä sitä mieltä, että Hannu Penttilällä on alan pitkä ja ansiokas johtajakokemus Hämeen maakuntajohtajana ja YTV:n johtajana ja ministeriössä. Hän on hankkinut lisäkokemusta seitsemän vuotta kaupunkisuunnittelun ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtajana.

Heinäkuulla HS ei käyttänyt enää pätevyys- tai puolueen suuruusperustelua. Lehti kirjoitti, että paikka olisi hyvä antaa kaupunkisuunnittelun harrastaja Soinivaaralle palkkiona pitkästä kunnallispoliittisesta urasta.

Me luonnollisesti toivomme Hannu Penttilälle jatkokautta tehtävänsä hyvin hoitaneena virkamiehenä. Perustelemme Penttilää Soininvaaraa pätevämpänä johtajana.

Olisi Helsingin kaupungilta myös heikkoa, tempoilevaa työnantajapolitiikkaa vaihtaa seitsemän vuoden jälkeen apulaiskaupunginjohtaja ennen mahdollista kevään 2017 kuntavaalien jälkeen alkavaa johtajistomuutosta, jonka sisällöstä emme kuitenkaan vielä tiedä mitään. Sitä varten istuu kaupunginhallituksen johtajistojaosto, jonka tehtävä on vasta selvittää vaihtoehdot.

Tampereen pormestarimallista on myös kielteistä palautetta.

”En asetu enää ehdolle Helsingin sosialidemokraattien puheenjohtajaksi 2015–2016”

Olen pyrkinyt olemaan kenttää lähellä oleva piirin puheenjohtaja. Ehkä minulle sallitaan lopussa muutama sana piirin johtajuudesta tästä eteenpäin. Jos vastaukseni kysyjille olisi toinen, en tuhlaisi yhteistä aikaamme. Se ei olisi reilua kilpailijoita kohtaan.

Kaksi vuotta sitten halusin jatkaa vielä yhden kauden, koska piirillä oli uusi, muualta tullut toiminnanjohtaja. Uskoin siitä olevan hyötyä, että luottamuspuheenjohtaja voi jakaa kokemustaan eteenpäin. Yhteistyömme Hanna Isbomin ja piirihallituksen kanssa on sujunut hyvin.

Hyvänä vastaehdokkaana oli silloin 24-vuotias nuori lupaus. Sanoin jollekin, että siinä välissä on kyllä aina 34 ikäluokkaa käytettävissä johtotehtäviin.

Helsinkiläisen sosialidemokratian, meidän pitää puhutella kaikenikäisiä helsinkiläisiä heidän ammatti- ja koulutustaustaan riippumatta.

xxx

Olen/olemme kahden tosi-asian edessä.

1)

Seuraavat kuntavaalit, jossa piirin puheenjohtajan rooli on isompi kuin valtakunnallisessa eduskuntavaalissa, tulee uudistuksen jälkeen huhtikuulla 2017. Eli 2,5 vuoden kuluttua. Mielestäni se puheenjohtaja joka tasan kahden kuukauden kuluttua Helsingin työväentalolla valitaan vuosille 2015–16, pitää olla sama henkilö, joka jatkaa puheenjohtajana kuntavaaleihin. Uuden ihmisen valinta kylmiltään silloin olisi väärin häntä kohtaan, vaalit tulevat syliin ja valmistelut olisi jo tehty eroavan puheenjohtajan johdolla.

Nyt eduskuntavaalivalmistelut ovat hyvässä vauhdissa, lisäehdokkaita haetaan haastattelujen kautta tänään vahvistettavan perusjoukon rinnalle, vaaliohjelma ja – työsuunnitelma tulee sääntömääräiselle piirikokoukselle.

2)

Olen ollut piirin puheenjohtajana kuusi vuotta 2009–2014, sitä ennen kaksi vuotta varapuheenjohtajana 2007–08. Energiaa ja intoa riittäisi vielä jatkamaan.

Mutta minulle tulee ensi vuodenvaihteessa kaksikymmentä vuotta täyteen piirihallituksesta, josta ajasta 15 vuotta työvaliokunnassa ja yksitoista vuotta Stadin Ruusun päätoimittajana. Se on kolmasosa elämästäni.

3)

Helsinki on vaikea piiri johtaa: tämä on samalla kunnallisjärjestö eli vaaleja on koko ajan, muualla Suomessa meihin suhtaudutaan allergisesti. Meillä on perinteisesti ollut sisäisiä henkilö/kuppikuntia, joihin nähden olen puheenjohtajana pyrkinyt olemaan riippumaton.

Viime keväänä keskustelu sosiaalisessa mediassa ei tuntunut aina niin kivalta.

Ehkä se, puheenjohtajatehtävä, riittää tämän vuoden 2014 jälkeen. Teidän kannalta, kentän kannalta mehut on puristettu yhdestä ihmisestä, omalta kannalta voisin tehdä joka toinen keskiviikko jotain muutakin, lukea kirja, käydä teatterissa, antaa enemmän aikaa läheisille ihmisille.

En minä mihinkään lähde pois helsinkiläisestä sosialidemokratiasta. Ilmoitan nyt vain sen, että en ole käytettävissä enää piirin johtotehtäviin, kun marraskuun piirikokous tekee uusia valintoja.

Jatkan kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa ja lähden seuraavaan kuntavaaliin, olen puolueen parissa työryhmässä, tulen olemaan vaalitapahtumien järjestäjänä, juontajana ja niistä lehtiin kirjoittavana sekä kaupunginvaltuuston kokouksista lehtiin kirjoittavana toimittajana.

Kerron tämän näin yhteisesti ja samanaikaisesti kaikille, että puolueosastoissa ja kentällä on hyvä aika, syyskokousten aikana, keskustella, millaista henkilöä ja ominaisuuksia Helsingin sosialidemokraattien puheenjohtajalla pitää olla.

Kun piirin pj-paikasta pöytä on niin sanotusti puhtaana, siitä varmaan tulee reilu kilpailu monen hyvän ehdokkaan kesken. Miettikää syyskokouksissa samalla myös hieman sitä, millaisen puheenjohtajan haluatte meitä johtamaan, työjuhta, järjestöjohtaja vai poliittinen tai edustuksellinen ulospäin lausuja, valtuustoryhmän puheenjohtajan rinnalla.

Sosialidemokraatit nousuun – myös Helsingissä

Kuulimme keväällä tehdyn kannattajatutkimuksen tuloksia piirihallituksessa viime keskiviikkona. kannatuspotentiaalimme on paljon suurempi kuin vaaleissa. Kansanedustajien lukumäärä saattaa kasvaa yhdellä, 22:aan lokakuun lopun väestömäärän mukaan..

Jotta pääsemme nykyisen neljän kansanedustajan paikan pitämiseen, meidän on saatava 16–17 % kannatus vaalissa hyvällä ehdokasjoukolla, tavoitteistolla ja innostuneella, itseemme uskovalla vaalityöllä. Viikonlopun tapahtumissa oli iloisempi, myönteinen kansalaispalaute joka puolella. Se on rintamavastuumme puolueen valtakunnallisen kannatustason ja edustajapaikkojen puolesta.

Sdp nousee. Kesän aikana poliittinen aloite haastattelun sisällä on ollut meillä. kokoomus ja rkp ovat nyt nk. EI-puolueita. Jos ei oppivelvollisuusiän nostoa tai takuueläketavoitta saatu läpi, niin meidänkö vika se muka oli? Eikä niiden, jotka torjuivat,

Kannatus oli viikko sitten 15.8 %,. Elokuun 2012 yli 20 % niukan ykköstilan jälkeen on ollut huonompi tulos. Vihdoinkin kahden vuoden vapaa pudotus loppui. Auliisti myöntäen, että näitä tulee ja menee, ylös ja alas.
Pidän pj Antti Rinteen nöyrästä kommentista elokuun kannatusnousun merkityksestä, mutta haluan lisätä siihen. ”Oikea” kannatustaso voi olla 25 %, mutta mikään puolue ei saa sitä automaattisesti.
Kannatus on ansaittava teoilla ja uskottavuudella, pitkällä jänteellä. On hyvä, että puhutaan työstä ja toimeentulosta. Talouskriisissä Sdp nousee ruisleipäsosialidemokratialla.

Eduskuntavaaleja ei pidä hävitä etukäteen. Mennään yhdessä tästä jo syksyllä perussuomalaisten ohi valtakunnassa, ja laitetaan talvella porvarien, kokoomus ja keskusta, valtakunnallinen kannatus kumoon!