MISSÄ TULEVAISUUS? Nuorisotakuun merkitys monikulttuurisessa yhteiskunnassa

Helsingin seudulla viidentoista vuoden päästä joka viides asukas on vieraskielinen tai taustaltaan ulkomaalaistaustainen. Tälläkin hetkellä kaupungissamme asuu merkittävä määrä maahanmuuttajataustaista väestöä ja heidän lapsiaan. Millainen on heidän tulevaisuutensa ja miten sitä rakennetaan?

Sosialidemokraattinen Helsingin Monet Kasvot –verkosto järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa monikulttuurisille nuorille omistetun yleisötapahtuman ti 26.11 klo 17-20 kulttuurikeskus Caisassa (Mikonkatu 17 C, Vuorikatu 14, Kaisaniemen metroasema, Helsinki). Tapahtumassa käsitellään nuorten yhteiskuntatakuuta ja sen toteutumista Helsingissä monikulttuuristen nuorten kohdalla sekä pohditaan myös laajemmin Suomen monikulttuuristen nuorten nykyhetkeä ja tulevaisuutta.

Tapahtumassa esiintyy niin nuoria, Helsingin päättäjien edustajia kuin kulttuurivaikuttajia. Myös yleisön toivotaan ottavan aktiivisesti osaa tärkeään ajankohtaiseen keskusteluun.

Tapahtumassa esiintyy nuori laulaja Anna Ladar, puheenvuoron käyttävät nuoret Enis Inan ja Saamio Mohamud ja keskustelemassa ovat Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen, kirjailija, kulttuurineuvos Veijo Baltzar sekä kaupunginvaltuutettu, professori Laura Kolbe. Tapahtuman juontaa Helsingin Monet Kasvot -verkoston puheenjohtaja, kaupunginhallituksen varajäsen Nina Castén. Tapahtumassa keskustellaan seuraavista aiheista:

1) Kuinka nuorten yhteiskuntatakuu on toteutunut Helsingin alueella monikulttuuristen nuorten kohdalla?

2) Minkä pitäisi yhteiskunnassamme muuttua, jotta monikulttuuriset nuoret pääsisivät paremmin jatko-opintoihin ja työelämään? Mistä ja kenestä se on kiinni?

3) Millaista on Helsingin ja Suomen tulevaisuuden monikulttuurisuuspolitiikka? Miten suomalainen koululaitos, päättäjät, sekä itse vähemmistöjen edustajat rakentavat tulevaisuuden monikulttuurista yhteiskuntaa?

Tervetuloa kuuntelemaan, jakamaan mielipiteitä ja kokemuksia sekä vaikuttamaan! Tapahtuman tarkoitus on tarjota monipuolinen keskusteluareena, jossa on sijaa rehelliselle ja kriittiselle asioiden tarkastelulle. Moninaisuudestamme huolimatta olemme kaikki saman ison kysymyksen äärellä – minkälaisen monikulttuurisen tulevaisuuden haluamme?

Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Helsingin Keskustanuorten, Helsingin sos. dem. valtuustoryhmän, Stadin Demarinuorten sekä Moniheli ry:n kanssa. Kahvitarjoilu.