Lauttasaaressa tarvitaan lähellä olevia terveyspalveluja

Lauttasaaren omien julkisten terveyspalvelujen tarve on kyseenalaistettu sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.10. hyväksymässä palveluverkon tulevaisuutta vuoteen 2030 asti koskevassa raportissa ja kehittämislinjauksissa. Niiden tulevaisuutta ei turvata saarelaisten poliitikkojen hyväuskoisuudella (ks. lehdessä 16.10.2014). Omaa terveysasemaa uhkaa lakkautus vuonna 2018 mennessä palveluverkkosuunnitelman perusteella.

KELA:n toimisto vietiin jo aiemmin. Syksyllä 2009 terveyslautakunta päätti äänestyksen jälkeen lakkauttaa seitsemän laboratoriota, mm. saaren terveyskeskuksesta. Jo silloin Lauttasaaren demarit pelkäsivät, että se ennakoi muiden terveyspalveluiden alasajoa.

Lapsiperheiltä neuvola

Lapsiperheet joutuvat matkustamaan Kallion seudulle neuvolassa tulevaisuudessa. Neuvolakäyntejä tulee tosi tiuhaan odotus- ja vauva-aikana. Lauttasaareen rakennetaan perheasuntoja, päiväkoteja ja kouluja laajennetaan, mutta sitten palvelut katoavat, uusi aktiivi, raitiovaununkuljettaja ja opiskelija Sari Turunen ihmettelee.

– Korkeilla päättäjillä on vahva usko, että harvat megakeskukset ja julkiset liikenneyhteydet – erityisesti metro – ratkaisevat julkisten terveyspalveluiden saatavuuden, Lasyn puheenjohtaja Kimmo Sarje ihmettelee.

Terveysasema ja/vai palvelukeskus

Saarella asuu paljon sekä lapsiperheitä että ikäihmisiä. Lisäksi myös monet Ruoholahden asukkaat turvautuvat Lauttasaaren terveysaseman palveluihin. Koivusaareen tulee, nyt metroviiveellä 4-5 000 uutta asukasta.

Lasy esitti v. 2012 kuntavaalissa sinne monipuolista palvelukeskusta, jossa ikäihmiset saisivat myös avopalveluja läheltä. Astrid Gartzin johtama sosiaalilautakunta suositti sitä jo vuonna 2008 harkintaan; silloinen sosiaalijohtaja Paavo Voutilainen tuki ideaa, joka on mahdollista Koivusaaren osayleiskaavan varauksessa..

Nyt lautakunta lisäsi puheenjohtaja Maija Anttilan (sd) ehdotuksesta päätökseen seuraavan lauseen:

”Lautakunnan mielestä pitäisi kuitenkin jo tässä vaiheessa panna selvitykseen esim. kaakkoisen alueen (Laajasalo) ja etelässä (Lauttasaari) monipuolisten palvelukeskusten perustaminen.”

Onko palvelukeskuksesta tulossa terveysaseman korvaaja, ja saavatko muut ikäryhmät sieltä tulevaisuudessa tarvitsemiaan ”monipuolisia” palveluja? Ei mitenkään kattavasti, vastataan.

Sosiaali- ja terveyspalvelut jaetaan nyt suuriin keskuksiin kolmen eri kohderyhmän mukaan: perhekeskukset tuottavat palveluja lapsiperheille, terveys- ja hyvinvointikeskusten kohderyhmänä olisivat lähinnä aikuiset ja monipuoliset palvelukeskukset olisivat ikääntyneille ihmisille.

Uusien isojen yksiköiden toiminnan kannalta asukkaalle ratkaisevinta on se, paraneeko palvelujen saatavuus ja vaikuttavuus vai ei?

Lapsiperheet ja vanhukset tarvitsevat

Lauttasaaren sosialidemokraattien mielestä lähipalvelut ovat tärkeitä kaikille ja aivan erityisesti lapsiperheille ja vanhuksille. Lauttasaaren väestö kasvaa voimakkaasti ja käsittää jo lähes 22 000 asukasta. Länsimetron katveeseen jää lukuisia asukkaita koskeva suorien keskustaan suuntautuvien liikenneyhteyksien tarve. Kamppiinhan isoa mega-asemaa suunnitellaan.

Ylipäätään Lauttasaari kärsii kielteisestä palvelukierteestä. Samalla kun väestö lisääntyy, palveluita ajetaan alas.

– On oikeudenmukaista ja järkevää, että Lauttasaaren ja Ruoholahden suurta väestöä palvelevaa Lauttasaaren terveyskeskus voi jatkaa ja kehittää paikallista toimintaansa myös tulevaisuudessa. On syytä yhdistää kaikki voimat lähipalveluiden säilyttämiseksi kotisaarella, Lauttasaaren Sosialidemokraatit ry esittää syyskokouksessaan.

Risto Kolanen

(Uutisseloste Lauttasaaren Sosialidemokraattien terveyspalvelukannasta ilmestyi Lauttasaari –lehdessä 13.11.2014 vain hieman lyhennettynä ja ilman näitä väliotsikoita. Syyskokous hyväksyi 27.10.2014 peruslinjauksen, jonka pohjalta uutinen on tehty.)