Koululaisryhmien maksuttomat matkat toteutuvat!

Kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu Pilvi Torstin ja Helsingin vanhempain yhdistys HELVARY:n johdolla tehty aloite koululaisryhmien maksuttomasta liikkumisesta julkisilla kulkuvälineillä toteutuu. Asia sisältyi HSL:n hallituksen tiistaina hyväksymään budjettiin.

– Tutkimuksen mukaan monet helsinkiläiset lapset eivät käy juuri lainkaan oman kotilähiönsä ulkopuolella. Oppilaiden mahdollisuus liikkua koulupäivän aikana korostuu myös uusien opetussuunnitelmien myötä. Opetussuunnitelmissa painotetaan oppimista luokkahuoneen ulkopuolella. Aloitteen myötä luokat eri puolilta kaupunkia voivat liikkua ja hyödyntää kaupungin antia, summaa Torsti.

Vuoden 2017 alussa jätetyn aloitteen mukaan koululaiset saisivat Suomi100-lahjana liikkua julkisilla maksutta koulupäivien aikana ja hyödyntää museoita, liikuntapaikkoja ja kaupunkitilaa. Valtuustoaloite koski Helsingin kouluja.

– Polku on ollut pitkä ja Suomi100-vuosi ehti mennä. Mutta nyt tämä toteutuu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Monet opettajat ovat kaivanneet tätä mahdollisuutta ja tammikuussa 2019 se toteutuu. Jokaisella lapsella on oltava oikeus tutustua kotikaupunkiinsa. Tämä on myös koulujen yhdenvertaisuuskysymys, kertoo Torsti.

Vielä viime vuonna HSL ei ollut innokas lähtemään mukaan toteuttamaan aloitetta toiminta-alueellaan. Monien virkahenkilöiden ja päättäjien yhteistyön tuloksena aloite saatiin mukaan HSL:n vuoden 2018 budjettikäsittelyyn.

– Käytännössä vaadimme ja saimme läpi, että kun HSL esittelee kunnille seuraavan budjettinsa, siinä on oltava mukana arvioi koululaislippuasiasta. Se yhdistettynä aloitteen saamiseen Helsingin kaupunginvaltuuston 2017-2021 kaupunkistrategiaan petasi tietä aloitteen tärkeyden laajemmalle ymmärtämiselle ja asian etenemiselle, Torsti avaa.

HSL-päätös laajentaa maksuttomat matkat kaikkiin pk-seudun koululaisia ja opettajia.

– HSL:n hallituksen aloitteelle tänään antama kannatus tarkoittaa sitä että, koululaisryhmien maksuttomat matkat voivat alkaa jo ensi vuoden alusta. Jatkossa kaikki seudun lapset voivat tutustua kotiseutuunsa laajasti. Keskustasta voidaan lähteä helpommin retkelle Uutelan luontoon ja Vuosaaresta Kiasmaan tai uuteen Oodi-kirjastoon. Tämä vahvistaa lasten tasa-arvoa ja tavoitetta kaupungista, joka kuuluu kaikille, Torsti iloitsee.

Lisätietoja:

Pilvi Torsti