Helsingin budjetissa toteutuu oikeudenmukainen tasapaino – panostukset nuoriin ja ikäihmisten hoivaan

Helsingin kaupunginhallitusryhmät ovat päässeet sopuun koskien vuoden 2019 talousarviota. Talousarvio hyväksytään kaupunginvaltuuston kokouksessa 28.11.

Helsingin budjetissa näkyy vahva SDP:n kädenjälki. Kaupunki päättää suunnata kahden miljoonan euron määrärahan toisen asteen maksuttomuuden edistämiseen. Tämän lisäksi Helsinki esittää valtiolle, että pääkaupunkiseudusta tehdään maksuttoman toisen asteen koulutuksen kokeilualue.

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma pitää kokonaisuutta hyvänä: ”SDP:n ajama maksuttomat opiskeluvälineet toisen asteen opiskelijoille toteutuu nyt konkreettisesti sille varatun määrärahan voimin. Pidimme tärkeänä, että määräraha ei ole pois koulujen resursseista ja nyt tämä tavoite toteutuu.”

Ensi vuonna parannetaan myös ikäihmisten kotihoidon palvelua sekä terveysasemien saatavuutta. Sosiaali- ja terveyspalveluihin suunnataan suurin osa lisämäärärahoista.

Kaupungin budjetissa huomioidaan myös keskustakirjasto Oodin avautuminen ja varmistetaan, ettei Oodi vähennä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan palveluja, kuten kirjasto-, kulttuuri- ja liikuntapalveluja.

”Helsinkiläiset ovat pitkin syksyä olleet yhteydessä ja kertoneet huolestaan nuorisotalojen, lähikirjastojen ja liikuntapaikkojen tulevaisuudesta. Kaupunkilaisille tärkeiden palvelujen puolustaminen kannatti – jääkenttien jäädyttäminen jatkuu ja kirjastojen aukioloajat säilyvät nykytasolla”, Heinäluoma iloitsee.

Helsingin vuoden 2019 budjetissa näkyy vahva halu parantaa lähiöiden viihtyisyyttä. Ensi vuonna käynnistyy Itäkeskuksen kaupunginosan käynnistämistyö, jonka osana tehdään myös Itäväylän ja Kehä I risteysalueen liikennesuunnitelma.

Myös kaupungin henkilöstö on huomioitu budjetissa. Helsinki jatkaa palkkaohjelmaansa yhteistyössä kaupungin työntekijöiden kanssa ja jatkotyössä arvioidaan palkkojen vaikutuksia esimerkiksi työntekijöiden rekrytointiin.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma