Hannu Penttilän ansiot ovat mittavat

Ajankohtaista 10:24

Risto Kolanen, Demokraatti 26.11.2014

Lehdissä ja sosiaalisessa mediassa on arveltu, että puolueet sopisivat kaupunkisuunnittelusta ja kiinteistötoimesta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan henkilön. Johtaja valitaan keskiviikkona 26.11. valtuustosalissa, suljetussa lippuäänestyksessä. Hänen pitää saada valtuuston enemmistön kannatus. Se on olennaisempi asia kuin puolueiden suuruusjärjestys.

Hannu Penttilä vs. Anni Sinnemäki –asetelmasta halutaan tehdä myös imagokysymystä: perusinsinööri vs. luonnonlapsi (HS 24.11.). Minusta se on pätevyyden, asiaosaamisen ja johtamiskokemuksen valinta.

Hannu Penttilä on hoitanut tehtävää seitsemän vuotta hyvin. Hänellä on parinkymmenen vuoden ammattijohtajakokemus Ympäristöministeriössä, Hämeen maakuntaliitossa, Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:ssä ja Helsingin kaupungilla sekä tehtävään sopiva ylempikorkeakoulututkinto. Hänellä on kansainvälinen asunto- ja kaupunkisuunnittelukokemus, tehtävä Asuntoreformiyhdistyksen puheenjohtajana.

Tutustuin Hannun nuorena ”ympäristödemarina”, Luonnonsuojeluliiton pääsihteerinä ja maan ensimmäisen, Espoon, ympäristölautakunnan puheenjohtajana 1970-luvun lopulta alkaen.

Merelliset asuinalueet Helsinkiin

Helsingin Sanomien kaupunkitoimittaja Joonas Laitinen kirjoitti (18.7.2014) yhteen saavutuksia, ilmeisesti kielteisessä tarkoituksessa: – Demarivetoisen kaupunkisuunnittelun aikana Helsinki on saanut muun muassa Merihaan asuinalueen, Kampin keskuksen sekä nykytaidemuseo Kiasman.Näkemys on aika historiaton ja tarkoitushakuinen, vaikka hän oli laskenut oikein yli 70 vuoden vastaavan johtajan kauden Väinö V. Salovaarasta alkaen.

Sosialidemokraattistaustaisen johtajan kaudella kaupunkisuunnittelun ja asuntorakentamisensaavutukset ovat mittavia pitkällä linjalla.

”Vihreä” Helsinki olisi tänä päivänä täysin ilman uusia merellisiä rakennusalueita, koska Vuosaaren satamaa ei olisi rakennettu. Eli Helsingin seudulla rakennettaisiin jossain Siuntion-Vihdin-Mäntsälän-Pornaisten korkeudella. Monta muutakin tyhmyyttä olisi tehty, jos olettaa vihreiden linjausten toteutuneen 1980-luvulta alkaen.

Lähiörakentaminen ja metron tulo

Helsinkiin rakennettiin demarijohtajakausilla Maunulat, Herttoniemet ja Roihuvuoret, mutta myös Kontulat, Vuosaaret ja Malminkartanot. Hyviä koteja luotiin sadoille tuhansille helsinkiläisille.

Pitkällä sodanjälkeisellä kaudella saatiin väännettyä Helsinki Metrokaupungiksi, joka oli alun perin sosialidemokraattien ryhmäaloite 1950-luvulta.

Samoin 1970-luvulla luotiin Hitas-järjestelmä, omistusasuntojen kustannusten vertailua parantamaan, ja Asuntohankinta sekä Y-säätiö. Ne ovat olennaisia toimijoita kohtuuhintaiseen omistusasuntotuotantoon sekä kaikkein hädänalaisimpien ihmisten asuttamiseen.

Panostus joukkoliikenteeseen on merkinnyt sitä, että yksityisautojen määrä Helsingin niemelle ei ole kasvanut sitten 1970-luvun, ja ilma on nykyään puhtaampaa koko Helsingissä.

Kaupungin laaja maanomistus

Kaupunkisuunnittelun ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtajakausilla jatkettiin Helsingin sivistysporvareiden, eritoten Yrjö Harvian, luomaa linjaa kaupungin laajasta maanomistuksesta, jonka vuokratuotot luovat kohtuuhintaisen ja kestävän pohjan asuntomarkkinoille.

Tänä aikana on luotu Helsingin maille kaksi kansallispuistoa (Nuuksio ja Sipoonkorpi) ja avattiin merellinen Helsinki.

Demarikausilla on toteutettu maailman energiatehokkain yhdistetyn lämmön ja sähkön tuotanto, ja kytkettiin yli 90 % asunnoista kaukolämpöön.

Leveämmät hartiat seudulle

Helsinkiläisessä kaupunkisuunnittelussa on saavutettu viime vuosikymmeninä paljon. Hannu Penttilän johtajakaudella käynnistyivät satama-alueiden suunnittelu, Pasila, Östersundom
ja Malmi. Kaikissa näissä on vielä tehtäviä.

– Leveämmät hartiat takaavat turvallisemman asuntotuotannon, Helsingin kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimesta vastaava apulasikaupunginjohtaja Hannu Penttilä veti yhteen pääkaupunkiseudun asuntotuotantoa viime vuosilta Hyyryläispäivässä lokakuulla..

Helsinki on viime vuosina saavuttanut tavoitteensa, 2000-luvulla on ollut huonoja vuosia. Seudun tavoite on 12 000 asuntoa vuodessa, valtion kanssa neuvotellut tuoreet tavoitteet ovat 15–16 000 asunnon taso vuodessa.

Yleiskaavan luonnos valmistuu juuri lautakunnasta, mutta se ei tietenkään ehdi tähän asuntohätään, vaikka 2000-luvun asuntorakentaminen on käyttänyt kaavoitetun rakennusoikeuden.

Valtiosuhde seudulle tärkeä

Sipoonkorven kansallispuisto perustettiin Helsingin vaihtamalle maalle. Demarit ovat olleet luomassa myös ensin Pääkaupunkiseudun, nyt Helsingin seudun metropolihallintoa, johon vihreät taipuivat vasta viime kesänä kaupunginhallituksen äänestyksessä. Olen istunut Penttilän kanssa useissa metropoliongelmien ratkaisua hakevissa ryhmissä, joissa hänen luovuudestaan on hyötyä.

Penttilä on ollut rakentamassa valtio-kunnat –sopimuksia seudun asuntotuotannosta. Hänenverkostosuhteensa olivat tärkeitä minihallitusneuvotteluissa kesäkuulla hyväksytyissä Helsingin seudun infra- ja liikennerakentamista koskevissa päätöksissä. Länsimetron lisäys käynnistyy.

Monet näistä hankkeista vaativat myös jatkotyötä, joka valtuuston päättämällä pätkäjohtajakaudella2015–17 onnistuu varmasti paremmin siltä henkilöltä, joka osaa yksityiskohdat ja ennen kaikkea kokonaisuuden paremmin. 

Risto Kolanen

Helsingin Sosialidemokraattien puheenjohtaja 2009–2014