Bussien vyöhykehinnat tulevat 2016

Ajankohtaista 08:58

Risto Kolanen, Lauttasaari –lehti 4.4.2013, Lukijan ääni
Lauttasaari –Seuran puheenjohtaja Ville Elomaa kirjoitti joukkoliikennettä ja yksityisautoilua mukavalla tavalla pohdiskelevan pääkirjoituksen pääsiäisen lehteen (28.3.). Elomaa lopettaa toteamalla muualle Helsinkiin yhteyksien sujuvan, mutta ”jo Hanasaareen joutuu ostamaan kalliin seutulipun”. Hän ehdottaa matkojen tariffijärjestelmän muuttamista ”nykyisestä kaupunkirajoihin perustuvasta vyöhykkeelliseksi”.
Eikö kirjoittaja tunne tulevien vyöhykeuudistuksien tulevaisuuden suuntaa? Juuri tähän ollaan yhteisessä päätöksenteossa menossa. Selostin asiaa Lauttasaari –lehdessä syksyllä (30.8.2012) HKL:n majalla käydyn avoimen liikennekeskustelun pohjalta .
Helsingin seudun joukkoliikenteen koko maksujärjestelmä muuttuu vuoden 2016 alusta. Nykyisin seitsemän kuntaa (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Sipoo) kattavan Helsingin seudun liikennekuntayhtymässä (HSL) siirrytään vyöhykelippuihin. Matkan hinta perustuu enemmän sen pituuteen kuin nykyisessä järjestelmässä, jossa kunnan rajan ylittäminen vaatii seutulippua.
Vyöhykkeistä A muodostuu kantakaupungista (myös Lauttasaari) ja B kattaa Itäkeskuksen, Malmin Myyrmäen, Leppävaaran, Laaksolahden, Tapiolan ja Matinkylän. Helsingistä ainoa alue vyöhykkeellä C on Östersundom samalla vyöhykkeellä Tikkurilan, Lentoaseman ja Espoon keskuksen kanssa.
Pääkaupunkiseudulla eli siis Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa lippu sisältää aina vähintään kaksi vyöhykettä, jotka voi valita AB:ksi tai BC:ksi omien reittien mukaan.
Helsingin Sanomat (27.3.) esittelee näkyvästi nämä paikallislehdessä esitellyt vyöhykelinjat, nyt myös hintaesitysten kera. AB-lippu maksaisi 30 vuorokauden osalta 50 euroa, kun Helsingin sisäinen lippu maksaa nyt 45,90 euroa.
Hintojen tulee olla sekä lipun ostajalle että kunnan maksuosuudelle kohtuullinen. Helsingin linja siitä, että matkalainen maksaa lipunhinnassa puolet kustannuksista ja toinen puoli maksetaan veroissa, on ihan hyvä
Vuonna 2016 pitäisi siis olla sekä länsimetro valmis, ken uskoo automatisointiongelmien jälkeen?, että bussien vyöhykehinnat. Tällöin on ihan mahdollinen myös Elomaan visio bussilinjasta, ”joka kulkee Vattuniemestä Lehtisaaren kautta Pitäjänmäkeen”. Se olisi päätepisteen osalta AB-vyöhykettä. Toivottavasti aikanaan löytyy yrittäjä ”Elomaan linjalle”?
Risto Kolanen
(Ilmestyi Lauttasaari –lehdessä 4.4.2013, Lukijan ääni –palstalla kommenttina pääkirjoitukseen 28.3. samassa lehdessä)