Anita Hellman ja Kaarin Taipale SDP:n eduskuntavaaliehdokkaiksi

SDP Helsinki täydensi eduskuntavaaliehdokaslistaansa. Piirihallitus asetti tiistaina ehdokkaiksi johdon assistentti Anita Hellmanin, joka työskentelee Palvelualojen ammattiliitto PAM:issa sekä tekniikan tohtori ja kaupunkitutkija Kaarin Taipaleen.

Anita Hellman toimii SDP Helsingin varapuheenjohtajana ja omaa laajan kokemuksen ammattiyhdistysliikkeen parissa toimimisesta niin aiempien luottamustoimiensa kuin nykyisen työnsä kautta.

– Tällä hallituskaudella on luotu sellaista mielikuvaa, että eriarvoistuminen on jotenkin vääjäämätöntä, ainoa vaihtoehto. Tämä tuntuu ohjaavan hallituksen toimintaa ja sen johdosta Suomi on alkanut luisua vain hyvin voivien valtioksi hyvinvointivaltion sijaan. Tähän pitää tulla muutos, emme saa vain alistua tähän yhden totuuden ja pakkolakien politiikkaan. Eriarvoisuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn tulee puuttua laajasti niin koulutus-, työllisyys- kuin sosiaalipolitiikan keinoin. Nämä ovat erityisesti asioita joihin tahdon vaikuttaa. Ehdokkuutta miettiessä vaakakupissa painoi eritoten myös se, että koin Vuosaarelaisena tärkeäksi, että meillä on oma ehdokas Helsingin suurimmassa kaupunginosassa.

Anita Hellman asuu Vuosaaressa siskonpoikansa ja kahden kissansa kanssa. Hellman viihtyy vapaa-ajallaan luonnossa liikkuen tai kirjojen ja palstaviljelyn parissa.

Kaarin Taipale on kestävän kehityksen ja kaupunkipolitiikan asiantuntija ja hoitaa useita kunnallisia, maakunnallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä. Taipale on muun muassa SDP:n puoluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja, SDP Helsingin kaupunginvaltuusto- ja kaupunginhallitusryhmän jäsen sekä Uudenmaan liiton hallituksen jäsen.

– Monimutkaisiin kysymyksiin ei ole yksinkertaisia vastauksia, mutta ilkeimmät ongelmat vaativat pikaisia ratkaisuja: Mitkä ovat sosiaalisesti oikeudenmukaisia keinoja, joilla ilmastonmuutos pysäytetään? Mitä muutoksia uusiutuviin energialähteisiin siirtyminen edellyttää? Miten asumisen hintaa alennetaan? Millaista kaupunkipolitiikkaa ja millaisia maakuntia nyt tarvitaan? Mihin kehitysyhteistyön voimavarat pitäisi suunnata? Ja monia muita!

Kaarin Taipale on paljasjalkainen stadilainen ja asuu Taka-Töölössä. Vapaa-ajallaan hän yleensä lukee kaupunginhallituksen esityslistoja ellei tapaa ystäviä tai eksy elokuviin.

Lisätietoja:

Anita Hellman