Helsingin työntekijät ansaitsevat parempaa!

Ajankohtaista,Piirikokous

Helsinki on maamme vaurain ja menestyvin kaupunki, kasvava metropolialue, kansainvälisissä medioissa joskus maailman parhaaksi kaupungiksikin valittu. Kaupunkimme uhkaa kuitenkin muuttua savijaloilla seisovaksi jättiläiseksi. Helsingin ja helsinkiläisten hyvinvointi lepää suurelta osin kaupungin työntekijöiden harteilla. Näistä työntekijöistä kaupunkimme ei ole pitänyt huolta.

Viime kuukausina valtakunnan mediat ovat täyttyneet Helsingin varhaiskasvatuksen ammattilaisten hätähuudoista. Koko koronan ajan sairaanhoitomme työntekijöiden jaksaminen on ollut koetuksella, hoitajien venyessä aina lisää ja lisää. Korona on kasvattanut etenkin nuorten mielenterveyspalveluiden tarvetta, mutta psykologeja ei ole riittävästi vastaamaan tarpeeseen. Myös lastensuojelun työntekijät toimivat jaksamisensa rajoilla. Työntekijäpula on lastensuojelun kentällä kroonistunut, eikä avoimia sosiaalityöntekijöiden vakansseja saada täytettyä. Työ on raskasta, palkkaus on huono ja vetovoima työtehtäviin näin ollen vähäinen.

Näiden ongelmien yhteinen juuri on kokoomusjohtoisen kaupungin vastuuttomassa ja lyhytnäköisessä säästöpolitiikassa. Liian pitkään Helsinki on säästänyt henkilöstömitoituksissa, tilojen käytössä ja palkoissa. Me Helsingin sosialidemokraatit vaadimme, että Helsinki alkaa vihdoin pitää huolta työntekijöistään!

Sosialidemokraattien kädenjälki näkyy kaupungin budjetissa mm. Soten sekä Kasvatuksen ja koulutuksen määrärahalisäyksissä, ja palkkaohjelmassa. Nämä panostukset ovat oikean suuntaiset, mutta riittämättömät. Jotta kaupunkimme peruspalveluiden työntekijät saisivat työstään heille kuuluvan asiallisen korvauksen, tulisi palkkaohjelman suuruuden olla viiden miljoonan sijaan kymmenen miljoonaa.

Palkankorotusten ohella Helsingin tulee palauttaa työsuhdeasuntojensa vuokra kohtuulliselle tasolle. Työsuhdeasunnon markkinahintainen vuokra heikentää kaupungin houkuttelevuutta työnantajana. Vaadimme, että markkinavuokrien sijaan kaupungin työsuhdeasuntojen vuokrataso tuodaan Hekan vuokrien tasolle. Helsingin kaupungin ja HUS:in peruspalveluiden työntekijäongelmat on kohdattava kaunistelematta. Kaupunki ja HUS eivät voi edellyttää työntekijöiltään loputonta venymistä ja kutsumustyötä lakisääteisten velvoitteiden kasvaessa ja työn kuormituksen lisääntyessä. Me Helsingin sosialidemokraatit peräänkuulutamme kaupungin päättäjiltä rehellisyyttä ja rohkeutta työntekijäpulan ja työntekijöiden uupumisen hoitamisessa. Tekojen aika on nyt, ratkaisut eivät voi odottaa.

Helsingin Sosialidemokraattien syyspiirikokouksen julkilausuma, 27.11.2021.