SDP:n valtuustoryhmä: Vapaavuoren on tuotava koulutuksen lisärahat välittömästi päätettäväksi

SDP:n valtuustoryhmä vaatii, että pormestari Vapaavuoren on tuotava kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ylimääräinen rahoitus välittömästi päätöksentekoon. Toimialalautakunta teki jo yli kuukausi sitten esityksen 17,5 miljoonan euron lisärahoituksesta mm. oppimisvajeen paikkaamiseksi perusopetuksessa ja toisella asteella. Rahoitusta lisättiin myös varhaiskasvatukseen ja oppilashuoltoon. Rahoitus vaatii vielä valtuuston siunauksen, mutta asiaa ei saada eteenpäin, ennen kuin pormestari tuo asian kaupunginhallitukseen.

Valtuusto päätti viime syksynä talousarvion hyväksyessään, että koronan vuoksi lautakunnilla on oikeus tehdä ylitysesityksiä valtuustolle. ”Etäopetus on aiheuttanut opintojen viivästymistä ja keskeytyksiä. Nyt kun on aika ryhtyä konkreettisiin toimiin lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaamiseksi, ei rahoitusta kuulu. Valtuuston yli käveleminen on vallan väärinkäyttöä” toteaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

”Kouluissa ja oppilaitoksissa tehdään parhaillaan tulevan syksyn suunnitelmia ja palkataan henkilökuntaa. Kesä lähestyy, mutta oppilaitoksissa vallitsee epävarmuus, millä resursseilla syksyn toiminta järjestetään. Rahoituksesta on päätettävä välittömästi” sanoo kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen Ville Jalovaara.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma