Paikallisaktiivi ja puuseppä Tomi Raitio SDP Helsingin eduskuntavaaliehdokkaaksi

Paikallisaktiivi, puuseppä Tomi Raitio asettuu ehdolle vuoden 2023 eduskuntavaaleihin. SDP Helsingin piirihallitus asetti Raition ehdokkaaksi lokakuun lopun kokouksessaan.

Tomi Raitio on SDP Helsingin listan 18. ehdokas. ”Tomi sai jäsenäänestyksessä hienon äänimäärän ja on uutena ehdokkaana paikkansa ansainnut”, toteaa piirihallituksen puheenjohtaja Anita Hellman.

”Olen töissä Kansallisteatterissa puuseppänä ja kannatan politiikkaa, joka mahdollistaa monipuolisen kulttuurin, taiteen ja sivistyksen kokemisen kaikille kansalaisryhmille taustasta ja varallisuudesta riippumatta. Olen viiden lapsen isä ja lähiöiden kasvatti, kolmannen polven helsinkiläinen. Täällä asuvat juurevat lähiöihmiset ja lapsiperheet, jotka kamppailevat pienten tulojen ja suurten asumiskulujen kanssa,” kertoo Tomi Raitio taustastaan.

Raitio on toiminut kolmisenkymmentä vuotta paikallistoimijana siellä, missä hän kulloinkin on asunut. Hän on vetänyt lasten liikuntakerhoja, käynnistänyt teatteritoimintaa, ollut vanhempainyhdistys- ja asukasaktiivi. Hänellä on myös lukuisia luottamustehtäviä niin vapaa-ajalla (esim. koulujen johtokunnat, taloyhtiöt, talotoimikunta ja vuokralaistoimikunta) kuin työpaikallakin PAM:in ammattiosaston luottamusmiehenä ja aktiivina mm. yhdenvertaisuuskysymyksissä ja työehtosopimusneuvottelijana.

Raition keskeisiä vaikuttimia lähteä mukaan eduskuntavaaleihin on tavallisen ihmisen elämä ja haasteet ”Vaikuttaminen vaatii rohkeutta, uskallusta nostaa esiin asioita, joihin haluaa muutosta. Haluan omalla esimerkilläni kannustaa lähiöiden ihmisiä ja nuoria uskomaan siihen, että demokratialla voi vaikuttaa, jos on tarpeeksi yhteistä tahtoa.”

Lähiöiden arki, lasten ja nuorten hyvinvointi, luontokysymykset ja kulttuuri ovat lähellä Raition sydäntä. ”Haluan kannustaa eri sukupolvia kohtaamaan enemmän toisiaan, sen sijaan, että työnnämme vanhukset yhteen suuntaan ja nuoret lapsiperheet toiseen. On mietittävä, onko meillä yhteiskunnassa jotain rakenteellisia ratkaisuja, joilla huomaamatta tuemme taloudellisen eriytymisen lisäksi sosiaalista eriytymistä ja yksinäisyyttä.”

”Teen osana joukkuetta parhaani koko SDP Helsingin piirin hyväksi. Olen realisti ja ensisijaisena päämääränä on päästä keskustelemaan asioista, jotka istuvat puolueen arvomaailmaan ja ovat jokaiselle tärkeitä. Toivon osaltani voivani vaikuttaa siihen, että meitä demareita äänestetään ja meidän politiikkaamme luotetaan,” Raitio kiteyttää.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.