Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Tuplajuulaisten lauluja IWW-klubilla Juttutuvassa

huhtikuu 26 @ 19:00 - 21:00

Työväen Vappu käynnistyy tänä keväänä ravintola Juttutuvassa Helsingissä torstaina 26. huhtikuuta 2018 klo 19, kun lavan valtaavat feministit ja ihmisoikeusaktivistit sekä uusi yhtye Laulava Unioni. Illan aloittavat Onervat ja Lina Teir.

Onervat ottavat kantaa arjen ilmiöihin laulun avulla. Ryhmä perustettiin 1990-luvun alussa Kalliossa asuvien naisten hyvinvointia tukemaan. Naisten liikuntalajiksi valikoitui jalkapallo, joka vaihtui nopeasti kuorolauluun.

Ihmisoikeusaktivisti Lina Teir laulaa ja soittaa kitaraa, kirjoittaa tekstejä, bloggaa ja ottaa kantaa.

Myöhemmin lavalle nousee amerikansuomalaisten tuplajuulaisten lauluja esittävä Laulava Unioni. Kokoonpanossa esiintyvät Paleface (laulu, kitara), Ossi Peura (laulu, charango, piano), Tipi Tuovinen (laulu, kontrabasso), Niko Kumpuvaara (harmonikka), Anssi Nykänen (rummut). Laulujen välissä kerrotaan lisää amerikansuomalaisten laulunteosta.

Yli 350 000 suomalaista muutti 1860-luvun ja 1920-luvun välisenä aikana siirtolaisina Pohjois-Amerikkaan. Suuri osa heistä oli työväenluokkaisia nuoria miehiä. Heistä monet olivat aktiivisia työväenliikkeessä.

Suomalaisten keskuudessa syndikalistinen Industrial Workers of the World (IWW) -järjestö nousi suosituksi 1910-luvun aikana. Suomalaiset muodostivat 1920-luvulla IWW:n suurimman yksittäisen ryhmän, jossa oli noin 10 000 jäsentä. Musiikista tuli tärkeä työkalu, ja liike tunnettiin myös nimellä Laulava Unioni (The Singing Union). Suomalaiset ”tuplajuulaiset” painattivat myös omia laulukirjojaan.

IWW-klubin Helsingissä järjestää Laulu ottaa kantaa- / Työväenkulttuuri talteen ja eläväksi -hanke, jota hallinnoi Työväen Sivistysliitto TSL. Muita aktiivisia kumppaneita ovat KSL-opintokeskus, Työväen Arkisto, TSL:n Helsingin opintojärjestö ja Kansan Arkisto sekä useat yksittäiset lauluntekijät. Hanke avasi vuosi sitten vappuna www.työväenlaulu.fi -portaalin. Sieltä löytyy myös lisätietoa IWW-lauluista. IWW-klubi on avoin kaikille kiinnostuneille ja maksuton.

Klubi on samalla Työväentaide ja -kulttuuri muutosvoimana -symposiumin iltatilaisuus. Symposiumissa tutkijatohtori Saijaleena Rantanen käsittelee tutkimaansa IWW-laulujen taustaa. Työväen musiikkia, kirjallisuutta, näyttämöitä ja muuta kulttuuritoimintaa käsittelevä symposium järjestetään Helsingissä 26.–27.4.2018.

Lisätietoja klubista tuottaja Tuomas Finne 050 374 0315 tuomas.finne@tsl-helsinki.fi ja symposiumista: Saijaleena Rantanen 040 710 4200 saijaleena.rantanen@uniarts.fi

Linkit:
www.työväenlaulu.fi