Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

SEMINAARIKUTSU: Yhteisen puolustuksen tiellä? Näkökulmia eurooppalaiseen puolustuspolitiikkaan

11.9.2017 @ 17:15 - 18:45

SEMINAARIKUTSU (See in English below)
Yhteisen puolustuksen tiellä? Näkökulmia eurooppalaiseen puolustuspolitiikkaan

Aika: Maanantai 11.09.2017, 17.15-18.45
Paikka: Juho Rissanen -sali, Paasitorni, Paasivuorenkatu 5, 00530 Helsinki

Eurooppalaisen puolustusyhteistyön tiivistäminen on noussut EU-politiikan agendalle. Mitä Euroopan yhteinen puolustus tai tiiviimpi puolustusyhteistyö tarkoittaisi Suomen ja Saksan näkökulmista? Mitkä ovat tiiviimmän yhteistyön keskeiset esteet? Mitkä olisivat mahdolliset seuraavat askeleet?

Kalevi Sorsa -säätiön ja Friedrich Ebert Stiftungin (FES) englanninkielinen ajatuspajaseminaari tarjoaa tilaisuuden osallistua Euroopan puolustuspolitiikasta käytävään keskusteluun. Aiemmin tänä vuonna FES julkaisi eurooppalaista puolustuspolitiikkaa monipuolisesti kartoittavan kansainvälisen kokoelmateoksen, joka toimii seminaarin keskustelujen pohjana.

Tilaisuudessa FES:in kokoelmateokseen Suomi-luvun kirjoittanut Henna Hopia alustaa Suomen roolista Euroopan puolustuspolitiikassa. Hopian puheenvuoroa ovat lupautuneet kommentoimaan Suomen entinen ulkoministeri Erkki Tuomioja ja FES:in EU-asiantuntija Anna Maria Kellner. Tilaisuuden vetää Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Mikko Majander.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Ilmoittautumiset pyydämme 8.9. mennessä osoitteeseen info@sorsafoundation.fi. Tervetuloa!

********************************************************************************

On the road to a European army? Perspectives on a European defence policy

Time: Monday 11 September 2017, 17.15-18.45
Venue: Juho Rissanen -sali, Paasitorni, Paasivuorenkatu 5, 00530 Helsinki

For some years now, common European defence policy has become a key debate in several European countries. Due to growing global and regional uncertainty, policy debate has intensified and the idea of European strategic autonomy is now on the table in the EU.

The seminar organized by think tanks Kalevi Sorsa Foundation and Friedrich Ebert Stiftung (FES) will discuss the main challenges in realizing a closer security and defence cooperation between European countries and the possible next steps towards European strategic autonomy. Earlier this year FES published an anthology “Strategic Autonomy and the Defence of Europe”that dealt with these issues.

Henna Hopia, who wrote the Finnish chapter for the FES antology, will discuss what could be Finland`s role in European  security and defence policy. Former Finnish Foreign Minister Erkki Tuomioja ja EU policy expert Anna Maria Kellner (FES) have promised to comment on Hopia`s views. The seminar is chaired by Kalevi Sorsa Foundation`s Director Mikko Majander.

The seminar is open for everyone. Please register by 8 September at info@sorsafoundation.fi.

Tarkemmat tiedot

Päivämäärä: