Ladataan Tapahtumat

Presidentti Tarja Halonen stadin työväenkirjallisuuspäivillä

marraskuu 23 @ 12:00 - 15:00

VASEMMISTO – KULTTUURI JA KESTÄVÄ KEHITYS

Lauantaina 23.11. järjestetään neljä paneelikeskustelua ja kirjailijahaastatteluissa esitellään syksyn kirjasatoa.

Ensimmäisen paneeli alkaa klo 12 JHL:n auditoriossa ja sen teemana on Vasemmisto – kulttuuri ja kestävä kehitys. Presidentti Tarja Halonen käyttää ensimmäisen puheenvuoron aiheesta. Paneelin muut keskustelijat ovat professori Helmi Järviluoma-Mäkelä Itä-Suomen yliopistosta, kirjailija Risto Isomäki Helsingistä ja yliopistolehtori Teppo Eskelinen Tampereen yliopistosta. Keskustelun vetäjinä toimivat tietoasiantuntija YTM Iiris Karppinen ja EU.-rahotuksen asiantuntija Riitta Salasto Työväenkirjaston ystävistä.

Toisen paneeli ”Vapiseva Eurooppa – mitä seuraa eurooppalaisen politiikan kaaoksesta” alkaa JHL-opistolla klo 13.45. Paneelissa keskustelevat professorit Pentti Arajärvi, Jukka Kekkonen Helsingin yliopistosta, VTT Emma Hakala Ulkopoliittisesta instituutista, VTT Katalin Miklossy Aleksanteri-instituutista, väitöskirjatutkija Antti Ronkainen Helsingin yliopistosta ja  juontajana YTM Aarni Tuominen Työväenkirjaston ystävistä.

Lauantaina keskustellaan myös JHL-opistolla klo 13.45  ilmastonmuutoksen vaikutuksesta  työelämään. Keskustelun juontaa professori Thomas Wahllgren ja keskustelijoina ovat yliopistolehtori YTT Tuuli Hirvilammi tampereen yliopistosta, europarlamentaarikko Silvia Modig, SAK:n ympäristöasiantuntija Pia Björbacka ja  yliopistolehtori VTT Tero Toivanen.

Kansan arkiston johtaja Marita Jalkaen johtaa keskustelua siitä, että mitä uutta paikallishistoria tuo kuvaan vuodesta 1918. Keskustelijoina ovat tohtorit Maija Hakanen ja Seppo Aalto sekä tutkija Raimo Parikka.

SYKSYN KIRJASATOA

Syksyn kirjasatoa esitellään ja haastatellaan kirjailijoita ja tutkijoita mm. Ville Blåfieldiä, Elina Hakoniemeä, Marjaliisa Hentilää, Seppo Hentilää, Jorma Hyvöstä, Elias Krohnia, Ilkka Kärrylää, Erkki Liikasta, Markku Liljeströmiä, Minna Lindgreniä, Kaiho Niemistä, Vappu Taipaletta ja Erkki Tuomiojaa. Tohtori Mikko-Olavi Seppälä kertoo Stadin työväenteattereiden 150 vuotisesta historiasta.

Lisätietoja:
Kirsti Lumiala