Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Pekka Korpinen puhuu euromuutosten vaikutuksista Suomeen

1.11.2017 @ 18:30 - 20:30

Maailman ja Suomen taloutta tutkinut, valtiotieteiden tohtori Pekka  Korpinen puhuu aiheesta ”Euro ja talouspolitiikan liikkumatila” kaikille avoimessa keskustelussa keskiviikkona 1.11. klo 19.15, ravintola Persiljan perähuoneessa, Tallbergin puistotie 1. Lämpimästi tervetuloa kysymään, haastamaan ja kommentoimaan!

Pekka Korpinen alustaa nimenomaan eurojärjestelmän ehdotettujen muutosten vaikutuksista Suomeen uuden kirjansa Suomi kääntyy länteen (Into 2017) pohjalta. Sen kustantajaesittelyssä sanotaan: – Suomi kääntyy länteen on selkeä esitys euron kriisistä ja euroskleroosin syistä. Pystytäänkö eurojärjestelmän valuvikoja korjaamaan, vai olisiko Suomen viisainta erota tulonsiirtounioniksi muuttuneesta rahaliitosta ja hakeutua lähemmäksi muita pohjoismaita? Pitäisikö siis Nordek jossakin muodossa herättää henkiin? Mikä vaikutus Britannian erolla EU:sta on? Kuinka unionia tulisi uudistaa? Nämä ja muut integraatiota ravistelevat kysymykset tulevat hallitsemaan keskustelua myös Suomessa lähivuosina. (Linkki kirjan kustantajan esittelyyn: https://intokustannus.fi/kirja/suomi-kaantyy-lanteen/)

Korpinen lisää nyt kevään kirjan teemaansa: Saksan, virkansa juuri jättänyt, valtiovarainministeri Wolfgang Schäuble on ehdottanut Euroopan vakausmekanismin (Evm) muuttamista Euroopan valuuttarahastoksi. Samalla markkinoiden valvontavoimaa valtioiden velkamarkkinoilla pitäisi Schäublen mukaan lisätä liittämällä valtioiden avustusohjelmiin osittaisen velkojen anteeksiannon. Ehdotus on vastaantulo Ranskan presidentti Macronille, joka on yrittänyt kehittää eurojärjestelmää tulonsiirtounioniksi.

Suvereenin valtion osittainenkin konkurssi muuttaa valtioita Korpisen mukaan yhtiöiden kaltaisiksi. Kun muutenkin kansallisen talouspolitiikan toimivaltaa on unionissa rajoitettu, heikentyneen valtion legitimaatio uhkaa entisestään vähentyä. Seurauksena on toisaalta nationalististen puolueiden nousu ja toisaalta separatististen liikkeiden vahvistuminen.

Järjestää Lauttasaaren Sosialidemokraatit ry.

Lisätietoja:
Risto Kolanen, 0400-204 844