Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Miksi demokratiaa on tuettava erityisesti nyt?

15.9.2016 @ 09:15 - 10:50

Eduskunta ja Puolueiden kansainvälinen demokratiayhteistyö – Demo ry kutsuvat teidät kansainvälisen demokratiapäivän seminaariin

Miksi demokratiaa on tuettava erityisesti nyt?

Seminaari järjestetään torstaina 15.9. eduskunnan Pikkuparlamentin auditoriossa klo 9.15 – 11.15.

Demokratiaa pidetään yleisesti parhaana hallintomallina niin vakauden kuin vaurauden edistämiseksi. Viimeisen kymmenen vuoden aikana demokratiakehitys maailmalla on kuitenkin pysähtynyt ja demokratian liitokset natisevat jopa EU:n sisällä.

Suomen ulkopolitiikassa demokratian edistäminen on keskeisessä osassa. Kansainvälisen demokratiapäivän seminaarissa pohdimme kansanedustajien roolia demokratian edistämisessä. Eduskunnan kansainvälisessä toiminnassa etenkin Parlamenttienvälisessä liitossa (IPU) ja Euroopan neuvostossa käsitellään demokratiakysymyksiä.

YK on juhlistanut kansainvälistä demokratiapäivää 15. syyskuuta vuodesta 2008 lähtien korostaakseen demokratian edistämisen ja ylläpitämisen merkitystä.

OHJELMA:
9.15                     Kahvitarjoilu
9.30                     Seminaarin avaus
9.40                     Puheenvuoro: Ihmisoikeus- ja demokratiasuurlähettiläs Rauno Merisaari
10.05                  Paneeli: Kansanedustajat demokratiaa edistämässä Maria Guzenina, SDP, Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja
Aino-Kaisa Pekonen, Vasemmistoliitto, Demon hallituksen varajäsen, kolmas panelisti ilmoitetaan myöhemmin
10.50                  Keskustelua ja yhteenveto: Anu Juvonen, toiminnanjohtaja (vs.), Demo

Tilaisuuden juontaa Ylen toimittaja Nina Svahn.

Ilmoittautumisia pyydetään tästä linkistä viimeistään tiistaina 13.9.

Puolueiden kansainvälinen demokratiayhteistyö – Demo on kaikkien kahdeksan eduskuntapuolueen yhteistyöjärjestö. Se toimii demokratian edistämiseksi tukemalla suomalaisten puolueiden ja uusien ja kehittyvien demokratioiden poliittisten liikkeiden välisiä yhteistyöhankkeita.

Tarkemmat tiedot

Päivämäärä: