Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Liisa Jaakonsaari Maailma kylässä- festivaaleilla

28.5.2016 @ 15:00 - 18:15

Keskustelu EAPPI-ohjelman ständillä Israel-Palestiina -konfliktista

• La 28.5.2016 klo 15

Talojen tuhoaminen on kiihtynyt Palestiinalaisalueella, ja arviolta 20 % niistä on EU:n rahoittamaa humanitaarista apua. Mitä EU aikoo tehdä taatakseen antamansa avun kestävyyden? Israelin siirtokuntarakentaminen ja muurin rakentaminen Palestiinalaisten alueella jatkuu, mikä vaikeuttaa palestiinalaisten elinoloja jatkuvasti ja vie pohjaa kahden valtion ratkaisulta. Mitä EU voi tehdä kahden valtion ratkaisun edellytysten takaamiseksi? Entä Suomi? Mitä tulisi tapahtua, jotta rauhanneuvottelut jatkuisivat?

Paneelikeskustelu: Euroopan unionin arvot ja tulevaisuus

• La 28.5.2016 16.20–17.05 Taiga-lava

EU kamppailee tällä hetkellä ennennäkemättömien haasteiden kanssa. Unioni kärsii korkeasta työttömyydestä, hitaasta talouskasvusta, talouden epävarmuudesta, investointivajeesta sekä muuttopaineista, ympäristöön ja turvallisuuteen liittyvistä haasteista ja naapurimaiden epävakaista oloista. EU ei ole pelkästään tavaroiden ja palvelujen sisämarkkinat. EU perustuu yhteisiin arvoihin, joita ovat ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen, vapaus, kansanvalta, tasa-arvo ja oikeusvaltioperiaate. Miten haasteisiin vastataan ja mitkä ovat EU:n keinot niitä torjua?

Aiheesta keskustelevat Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari (sdp, S&D), Euroopan parlamentin jäsen Heidi Hautala (vihr, Greens/EFA) sekä Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astola.

Paneelikeskustelu: Oikeudenmukaisempi maailma – kenen vastuulla?

• La 28.5.2016 17.15–18.15 Mekong-lava

Kuka ottaa vastuun eriarvoisuuden vähentämisestä ja oikeudenmukaisemman maailman rakentamisesta? Mitä mepit ja kansanedustajat voivat tehdä oikeudenmukaisemman maailman puolesta? Miten vastuu jakautuu poliitikkojen ja kansalaisyhteiskunnan välillä? Ja missä YK astuu kuvaan? Paneelissa otetaan myös kantaa siihen, missä seurassa parempaa maailmaa kannattaa rakentaa.

Europarlamentaarikot Liisa Jaakonsaari (sdp) ja Merja Kyllönen (vas) sekä kansanedustajat Pekka Haavisto (vihr), Eva Biaudet (rkp), Simon Elo (ps), Saara-Sofia Sirén (kok), Antero Laukkanen (kd) ja Katri Kulmuni (kesk) pallottelevat vastuukysymyksiä Annika Damströmin johdolla.

Lisätietoja:
Niilo Toivonen