Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Keskustelutilaisuus: Helsingin yleiskaava – maakuntakaava ja alueiden käytön tulevaisuus

maaliskuu 5 @ 18:00 - 20:00

TSL:n Helsingin opintojärjestö järjestää maanantaina 5.3.2018 klo 18.00 alkaen Paasitornin Juho Rissanen salissa keskustelutilaisuuden
Helsingin yleiskaava – maakuntakaava ja alueiden käytön tulevaisuus

Aiheesta alustavat:
Aluesuunnittelujohtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta
Uudenmaan liiton maakuntahallituksen jäsen Kaarin Taipale
Tilaisuuden vetää Tapio Bergholm

Tässä muutamia syitä pohtia esimerkiksi rakentamisen, liikenneväylien ja luontoarvojen yhteensovittamisen tulevaisuutta:
Hallinto-oikeuden päätöksessä menestyivät varsinkin ne Helsingin yleiskaavasta tehdyt valitukset, jotka saattoivat vedota yleiskaavan ja maakuntakaavan väliseen ristiriitaan.
Rajoittaako siis maakuntakaava kunnallista itsehallintoa?
Ovatko Helsingin päättäjät olleet piittaamattomia Uudenmaan liitossa yhdessä päätetyistä alueiden käyttö tavoitteista?
Muuttuuko koko kuvio, kun maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen parlamentaarinen valmistelu käynnistyy?

Ministeri Tiilikaiselle luovutetun selvityksen mukaan maankäytön suunnitteluun tulisi kunnassa kaksi tasoa: yleissuunnitelma ja kehittämissuunnitelma. Ne voisivat korvata nykyiset kaavat.
Kunnat ja maakunnat voisivat laatia ja hyväksyä strategisia maankäytön yleissuunnitelmia, joilla ohjattaisiin maakuntien, kaupunkiseutujen ja kuntien kehitystä. Alueiden yksityiskohtaista suunnittelua ohjattaisiin kehittämissuunnitelmalla, jonka hyväksymisestä päättäisi kunta, mutta jonka voisi laatia myös yksityinen.

Ilmoittautuminen tapahtumaan: https://edge.flomembers.com/tsl-helsinki/events/register/9bf31c7ff062936a96d3c8bd1f8f2ff3

Lisätietoja:
Tuomas Finne