Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

FASD – Lastensuojelun näkymättömät

marraskuu 11 @ 10:30 - 12:00

Eveliina Heinäluoma ja Kehitysvammaliitto järjestävät yhdessä eduskunnan kansalaisinfossa (Arkadiankatu 3) maanantaina 11.11. klo 10:30-12 tapahtuman: FASD – Lastensuojelun näkymättömät.

Tapahtuman kuvaus:

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Joka vuosi Suomessa syntyy 600 – 3000 lasta, joita äidin alkoholinkäyttö on vaurioittanut pysyvästi. Vaikeimmin vammautuneet lapset ovat kehitysvammaisia.

Alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa kuvaa FASD. Moni FASD-lapsi ja -nuori tarvitsee lastensuojelun tukea saadakseen riittävän turvallisen ja vakaan kasvuympäristön esimerkiksi sijaisperheessä. Kaikilla diagnoosin saaneilla ei välttämättä ole alkoholialtistukseen viittaavia ulkoisia piirteitä, mutta alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä. Tämän vuoksi on tärkeää, että yhteiskunnan tukijärjestelmissä on riittävästi tietoa siitä, mikä on FASD. Lisäksi on tärkeää tietää, miten FASD -lapsia ja -nuoria sekä heidän perheitään voidaan parhaiten tukea.

OHJELMA
10.30 Tilaisuuden avaus