Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

1918-muistoristeily punavankileireille

huhtikuu 28 @ 10:00 - 15:30

Lauantaina 28.4. klo 10.00 – 15.30, ilmainen osallistuminen

Saaristoaluksen reitti: Hakaniemi – Santahamina – Isosaari – Hakaniemi

Vuoden 1918 sisällissodan lopulla perustettiin Helsingissä vankileirit Suomenlinnaan, Santahaminaan ja Isosaareen. Niillä kuoli noin 1600 punaista miestä ja naista. Heistä suurin osa on haudattu Santahaminan joukkohautaan ja eräät Isosaareen.

Lauantaina 28.huhtikuuta järjestetään muistokäynti Santahaminan ja Isosaaren punavankileirien historiallisille paikoille ja hautamuistomerkeille. Vankileirien historiasta kertovat Helsingin sotasurmat tutkimushanketta vetänyt Jarmo Nieminen sekä Sari Näre, joka on tutkinut naisten ja lasten kohtaloita sodassa.

Laivaristeilylle on noin 150 paikkaa, jotka varataan ilmoittautumisjärjestyksessä. Risteily on maksuton. Kuljetukset tapahtuvat Suomen Saaristokuljetus Oy:n aluksella.

Alus lähtee klo 10.00 Hakaniemen laiturista. Santahaminan ja Isosaaren vierailujen jälkeen palataan Hakaniemeen noin klo 15.30.
Santahaminassa on mahdollisuus keittolounaaseen (liha- tai kasviskeitto, leipä, marjarahka, kahvi; hinta 8,60€).

Muistoristeilyn järjestävät Demokraattinen sivistysliitto, Kansan Sivistystyön Liitto, Työväen Sivistysliiton Helsingin opintojärjestö ja Työväenperinne ry.

Puolustusvoimien käytössä oleville alueille pääsy edellyttää, että jokaisen osallistujan etunimi, sukunimi ja syntymäaika ilmoitetaan ennalta, kun laivapaikka varataan. Ilmoita samalla, jos haluat tilata keittolounaan.

Ilmoittautumiset viimeistään 15.4. mennessä jollekin järjestäjätaholle sähköpostitse tai puhelimitse:

DSL: dsl@desili.fi, www.desili.fi

KSL: ksl@ksl.fi, www.ksl.fi