ARKTISTA AJANKOHTAISAIHEISTA

Paasitorni, Paasivuorenkatu 5 A 301, 00530 Helsinki

ARKTINEN YHTEISTYÖ https://www.facebook.com/events/1326815981158159?ref=newsfeed

Lämpimästi tervetuloa avoimeen YPSY keskusteluun ARKTISTA AJANKOHTAISAIHEISTA Paasitorniin maanantaina 16.5. klo 18.00. Huone 301 3. krs

Suomi on aktiivinen polaaritoimija. Olemme yksi Arktisen neuvoston kahdeksasta pysyvästä jäsenestä, ja Etelämantereen osalta yksi 29:stä päätöksiä tekevästä konsultatiiviosapuolesta.

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti Suomen arktisen yhteistyön keskeisiä periaatteita ovat luonnon kantokyvyn, ilmaston suojelemisen, kestävän kehityksen periaatteiden ja alkuperäiskansojen oikeuksien huomioiminen. Hallitusohjelman mukaan Suomi toimii myös keskeisesti EU:n arktisen politiikan vahvistamisessa.

Ulkoministeriön Arktinen ja Antarktinen Suurlähettiläs Petteri Vuorimäki kertoo ARKTISEN YHTEISTYÖN NYKYTILANTEESTA JA TULEVAISUUDEN HAASTEISTA

*Petteri Vuorimäki on syyskuusta 2019 lähtien toiminut Suomen Arktisena ja Antarktisena Suurlähettiläänä ja toimii mm. Arktisen neuvoston virkamieskomiteassa (Senior Arctic Officials) Suomen edustajana. Ennen nykyistä tehtäväänsä Vuorimäki toimi 16 vuotta Brysselissä Suomen EU-edustustossa, Euroopan Komission ulkosuhdepääosaston Venäjä-yksikössä ja Euroopan Ulkosuhdehallinnossa (European External Action Service). Vuorimäen työtehtävät näissä toimissa liittyivät Venäjään, entisen Neuvostonliiton maihin, alueelliseen yhteistyöhön pohjoisessa sekä viime vaiheessa myös Brexit-prosessiin. Ennen Brysseliä Vuorimäki palveli Suomen Moskovan Suurlähetystössä, Pristinan yhteystoimistossa ja Suomen Pysyvässä Edustustossa Strasbourgissa. Vuorimäki aloitti Ulkoministeriön palveluksessa vuonna 1997 ja tätä ennen työskenteli Kansainvälisen Siirtolaisuusjärjestön (IOM) palveluksessa Genevessä ja Helsingissä sekä Hämeen Työvoimapiirissä ja Tampereen Työvoimatoimistossa.

YPSY tarjoaa kahvit 17.30 alkaen ja keskustelu alkaa klo 18.00

Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Yhteiskuntapoliittinen sos.dem. yhdistys (YPSY) on SDP Helsingin puolueosasto. YPSY:ssä puhutaan politiikkaa! Liity meihin osoitteessa ypsy.sdp.fi