Alueellinen järjestöpäivä

Tervetuloa alueelliseen järjestöpäivään lauantaina 13.2.2021.

Päivä kokoaa yhteen (verkon välityksellä) Helsingin ja Uudenmaan piirien jäseniä, ehdokkaita, puolueosastotoimijoita ja kaikkia vaalityössämme mukana olevia.

Järjestöpäivässä kouluttaudumme ja haemme ideoita kevään vaalityöhön. Yhteisten osuuksien lisäksi, ohjelma koostuu erilaisista työpajoista ja luennoista, joista osallistuja voi valita itselleen sopivimmat aiheet.

Tapahtuma on osallistujille maksuton ja se järjestetään Teamsin kautta. Teams-linkit lähetetään ilmoittautuneille osallistujavahvistuksen mukana viimeistään keskiviikkona 10.2.

Ilmoittaudu tästä!

OHJELMA

Klo 10.00

Järjestöpäivien avaussanat
Anita Hellman, Helsingin piirin puheenjohtaja

SDP:n askelmerkit kohti kuntavaaleja

Jenny Suominen, SDP:n järjestöpäällikkö

Järjestöpäivien tavoite ja työskentely

Lea Väänänen, Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja

Siirtyminen työpajoihin

klo 11.00-12.00 Aamupäivät työpajat

Työpaja 1: Äänestäjän kohtaaminen kadulla ja verkossa

Kuvaus: Miten kohtaat ja kuuntelet äänestäjää? Sallan työpajassa saat oppeja ja vinkkejä äänestäjän kohtaamiseen tapahtui kampanjointi sitten kaduilla tai verkossa.

Kenelle: Kaikille vaalityössä mukana oleville

Kouluttaja: Salla Saarinen, Radical Soul Oy

Työpaja 2: SDP:n kampanjointityökalut

Kuvaus: SDP tarjoaa kampanjointiin laajan työkalupakin. Pekan johdolla työpajassa tutustutaan mm. SDP:n karttapalveluun ja mietitään miten sitä ehdokkaiden kampanjoissa voisi hyödyntää. Tässä työpajassa kuulet myös lisää call center –kampanjoinnista ja SDP:n muista kampanjointityökaluista.

Kenelle: Ehdokkaalle tai tukiryhmän jäsenelle

Kouluttaja: Pekka Tuuri, SDP:n kunta- ja järjestöasiainsihteeri

Työpaja 3: Osastojen rooli vaalityössä

Kuvaus: Tässä työpajassa keskitytään puolueosaston rooliin vaalityössä. Jennyn johdolla pohditaan osastojen vaalityösuunnitelmia.

Kenelle: Kuntien vaalipäälliköt tai osastojen hallituksen jäsenet

Kouluttaja: Jenny Suominen, SDP:n järjestöpäällikkö

Työpaja 4: Some aloittelijalle

Kuvaus: Tässä työpajassa käydään läpi someviestinnän perusteita: miten perustat ehdokassivun Facebookiin ja miten viestit siellä? Käytännön teknisten oppien lisäksi saat varmasti myös paljon vinkkejä viestintään sosiaalisessa mediassa.

Kenelle: Ehdokkaat ja tukiryhmien jäsenet

Kouluttaja: Ulla Mikkola, SDP:n viestintäsuunnittelija

Työpaja 5: Somekuvat Canvalla

Kuvaus: Tässä työpajassa käydään askel askeleelta läpi somekuvien tekemistä Canva-palvelussa. Saat myös vinkkejä puolueen visuaalisen ilmeen käyttöön.

Kenelle: Ehdokkaat ja tukiryhmien jäsenet sekä osastojen viestinnästä vastaavat

Kouluttaja: Jukka-Pekka Flander, SDP:n visuaalisen viestinnän suunnittelija

klo 12.00-12.30 Tauko

klo 12.30-13.30 Iltapäivän työpajat

Työpaja 6: Tarinallistaminen ja narratiivien luominen

Kuvaus: Tässä työpajassa mietitään yhdessä mikä on juuri sinun tarinasi – miksi sinä olet politiikassa? Entä miten ja missä kerrot sen äänestäjille?

Kenelle: Ehdokkaat ja tukiryhmien jäsenet

Kouluttaja: Saana Sandholm, toiminnanjohtaja, Keski-Uudenmaan Yhdistysverkosto

Työpaja 7: Varainhankinta kuntavaaleissa

Kuvaus: Tässä työpajassa pääsevät ääneen varainhankinnan ammattilainen Salla Saarinen sekä Elisa Selinummi, jolla on pitkä kokemus ehdokkaiden kampanjoista. Salla antaa vinkkejä varainhankintaan ja pienlahjoitusten keräämiseen. Elisan johdolla syvennytään vaalirahoituslakiin ja kampanjatalouden käytännön asioihin.

Salla Saarisen osuus on uusinta marraskuisesta varainhankinnan koulutuksesta, josta on katseltavissa myös tallenne. Tallennetta voi tiedustella omasta piiritoimistosta.

Kenelle: Ehdokkaat ja tukiryhmien jäsenet

Kouluttaja: Salla Saarinen, Radical Soul Oy / Elisa Selinummi, eduskuntaryhmän hallinnon asiantuntija

Työpaja 8: Sosiaalisen median mainonta

Kuvaus: Tämä työpaja on suunnattu jo rutinoituneelle someviestijälle, joka kaipaa käytännön vinkkejä somemainonnan kohdentamiseen omalle kohderyhmälle. Työpajassa käydään läpi ads managerin käyttöä somemainonnassa. Jos olet osallistumassa tähän työpajaan, hae mainonnan valtuutus ennakkoon. Ohje valtuutuksen hakemiseen täällä: https://sdp.fi/fi/blog/ohjeet-valtuutuksen-hakemiseen/

Kenelle: Ehdokkaille ja tukiryhmien jäsenille

Kouluttaja: Ulla Mikkola, SDP:n viestintäsuunnittelija

Työpaja 9: Vapaaehtoisten johtaminen

Kuvaus: Työpajassa perehdytään vapaaehtoisten johtamiseen, motivoimiseen ja sitouttamiseen. Saat käytännön vinkkejä ja työkaluja omaan työhösi vapaaehtoisten kanssa.

Kenelle: Puolueosastojen puheenjohtajat

Kouluttaja: Katja Repo, yhteisömanageri, Tuusulan kunta

Työpaja 10: Oman kohderyhmän tunnistaminen

Kuvaus: Kenelle kampanjoin? Tässä työpajassa pääset sukeltamaan ydinkohderyhmäsi arkeen ja hahmottamaan keskeiset viestinnän paikat, välineet ja tavat juuri omalle kampanjallesi. Konkreettisen harjoituksen avulla saat työkaluja vaikuttavan ja kohdennetun kampanjaviestinnän toteuttamiseen.

Kenelle: Ehdokkaat ja tukiryhmien jäsenet

Kouluttaja: Anni Vesa, kampanjapäällikkö

Siirtyminen työpajoista yhteiseen ohjelmaan

klo 13.45-14.15 Viestintä, vaikuttaminen ja voittaminen
Esa Suominen, toimitusjohtaja, Rud Pedersen Public Affairs Oy

klo 14.15-14.45 Kysy ministeriltä!

Osallistujien kysymyksiin ajankohtaisista aiheista vastaamassa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.
Haastattelijana toimii Uudenmaan piirin puheenjohtaja Joona Räsänen.

klo 15.00 Tapahtuma päättyy.

Lisätietoja:

Helsinki: Laura Ylitalo, laura.ylitalo@sdp.fi, p. 045 165 5011