Risto Kolanen: Kaapeli on paitsi tanssin myös kuvataiteen talo

Työväenopiston nykyiset tilat Kaapelitehtaalla ovat palvelleet eteläisen suurpiirin väestöä jo yli 25 vuotta.  Se ei ollut alun perin Jörn Donnerin komitean 1990 kulttuurisuunnitelmassa, mutta hyvin pian Helsingin kaupunki lähti mukaan teollisuudelta vapautuneeseen suureen kulttuuritilaan.

Kaapelitehdas oli silloin sivussa keskustasta. Kaupunki kasvoi sinne ja toi kulttuurin kantakaupungin rajoille. Nyt eteläisissä kaupunginosissa asuu arviolta 110 000 henkilöä. Jätkäsaareen ja Hernesaareen rakentuville alueille ennustetaan lähes 12 000 henkilön väestönkasvua vuoteen 2026 mennessä.

Kaapeli myös kuvataiteen keskus

Kiinteistö Oy Kaapeli irtisanoi 6.4.2017 Helsingin työväenopiston vuokrasopimuksen 30.6.2018 alkaen. Syynä irtisanomiseen on Tanssintalo-hankkeen tilantarve ja alkavat rakennustyöt. Suuri, myönteinen kulttuurihanke syö siis toisaalla pientä. Kaapeli on ollut paitsi tanssin myös kuvataiteen talo. Siellä on kymmenkunta erilaista pientä galleriaa ammatti- ja harrastajataitelijoille, Valokuvataiteen museo, Jukka Male museo sekä Septaria –keramiikkakeskus välineiden myyntiin.

Valokuvataiteilija, Kaapelin hallituksen jäsen Stefan Bremer kuvasi Kaapeli 25v –juhlakirjan julkaisutilaisuudessa syyskuulla työväenopiston lähtöä ”onnettomaksi tilanteeksi, koska sen ihmiset harrastavat taiteita. Tässä on menty väärään suuntaan”.

Etenkin kuvataiteen opettajat ja opiskelijat ovat eläneet epävarmuudessa. Olen kuullut opiskelijoilta jopa boikottiuhkailuja Tanssin talon esityksiin, mikäli karkotus Kaapelilta toteutuu. Myös työväenopiston johtokunta edellytti viimeisessä kokouksessaan korvaavia tiloja mahdollisimman lähelle vanhaa paikkaa, joka on eteläisen ja lounaisen Helsingin kulttuuritalo.

Kolme vaihtoehtoa haussa

Vaihtoehtoja uudelle tilalle etsittiin aluksi myös Marian sairaalasta ja Domuksen opiskelijarakennuksesta. Niillä on mm. liikenteellisiä ongelmia. Toimintaan sopivimmaksi ja vähiten muutostöitä vaativaksi vaihtoehdoksi valikoitui ulkopuolisen vuokranantajan, Spondan tilat Itämerentalossa, Tammasaarenlaituri 3.

Uudet tilat ovat nykyisiä Kaapelitehtaan tiloja pienemmät ja suunniteltu mahdollisimman monikäyttöisiksi. Kokonaisvuokra-arvio olisi 320 000 euroa vuodessa ja uusien tilojen tulee olla valmiina 1.7.2018, joten hanke ei tarvitse väistötiloja.

Eteläiseen työväenopistoon tullaan muualtakin kaupungista esimerkiksi kuvataiteen erityiskurssien sekä merenkulun kurssien vuoksi. Päiväopetustarve on suurta mm. ikäihmisten määrän kasvun vuoksi ja tärkeää myös muille väestöryhmille, joilla on aikaa päivällä: vuorotyöntekijöille, työttömille ja kotivanhemmille.

Jos hanke etenee aikataulussaan eteläisen työväenopiston ja sen kuvataiteen opetus pääsee mahdollisimman lähelle Kaapelin kulttuuritaloa, sen viereen, ihan Lauttasaaren sillan kupeseen, hyvien liikenneyhteyksien päähän.

Risto Kolanen

Kirjoittaja oli Työväenopiston johtokunnan puheenjohtaja 20012008 ja kulttuuri- ja kirjastolautakunnan jäsen 20092017. Kirjoitus on lähetetty mielipiteeksi Helsingin Sanomille. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lautakunta hyväksyi 12.12.2017 hankesuunnitelman, jonka mukaan eteläinen työväenopisto aloittaisi Tammasaaren laiturin tilassa elokuun 2018 alussa.