Koronan jälkeisen Helsingin on oltava oikeudenmukainen

Yli vuoden jatkunut poikkeusaika on kohdellut eri ihmisryhmiä hyvin epätasaisesti. Muun muassa yksinäisyys, mielenterveysongelmat, työttömyys ja liikkumattomuus ovat lisääntyneet koronakriisin seurauksena. Helsingissä kriisi on osunut erityisen pahasti matkailu- ja ravintola-alaan sekä tapahtuma- ja kulttuurialaan. Nämä ovat vahvasti helsinkiläisiä elinkeinoja.

Vaikka elämme edelleen koronakriisin keskellä, on katse suunnattava jo pandemian jälkeiseen aikaan. Miten korjaamme syntyneitä ongelmia ja kuinka teemme sen oikeudenmukaisesti.  Sosialidemokraattien valtuustoryhmä jätti tänä keväänä valtuustoaloitteen, että kaupunki laatii laaja-alaisen koronapandemian jälkeisen elpymisohjelman.

Erityisesti lasten ja nuorten tilanteeseen on panostettava. Kaupunki on arvioinut, että poikkeusaikojen ja etäopetuksen jäljiltä perusopetuksessa noin 40 % oppilaista tarvitsee aiempaa enemmän tukea. Myös ammatillisessa koulutuksessa etäopetus on ollut haastavaa ja moni nuori on jättänyt koulun kokonaan kesken. Syrjäytymisriskissä olevien nuorten määrä on kasvanut ja tilanne vaikeutunut. Opiskelijat ovat menettäneet yhden merkityksellisen elämänvaiheen. Mielenterveyteen ja jaksamiseen on saatava apua matalalla kynnyksellä.

Monet ikäihmiset asuvat Helsingissä yksin ja poikkeusaika on tarkoittanut osalle täyttä eristäytymistä kotiin. Erityisesti liikunnan väheneminen on vaikuttanut ikäihmisten hyvinvointiin. Meidän on kannustettava ja tuettava näiden ihmisten liikkumista.

Kulttuuri- ja tapahtuma-ala sekä palveluala ovat yksi suurimmista koronakriisin kärsijöistä. Merkittävä osa Suomen kulttuuri- ja tapahtuma-alan työpaikoista sijaitsee juuri Helsingissä. Sanna Marinin hallituksen myöntämä apupaketti kulttuuri- ja tapahtuma-alalle on tärkeä, jotta alalle syntyy työtä ja ihmisille mahdollisuuksia osallistua tapahtumiin, kun yhteiskunta avautuu.

Helsinki on kaupunki, joka kantaa huolta asukkaistaan. Siksi ensi valtuustokauden yksi tärkeimmistä kysymyksistä on koronan jälkeisen Helsingin rakentaminen siten, että pidämme kaikki mukana ja tunnistamme myös ne, joiden ääni ei kuulu kovimpana.

Eveliina Heinäluoma, kansanedustaja, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja
Olli-Pekka Koljonen, Helsingin sosialidemokraattien 1. varapuheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu kuntavaalilehdessämme, jonka pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä.