Helsingin sosialidemokraattien syyspiirikokous otti kantaa kaupungin työntekijöiden puolesta

Ajankohtaista,Piirikokous

SDP:n Helsingin piirijärjestö piti syyspiirikokouksensa lauantaina 27.11. Paasitornin juhlasalissa. Viimeisestä kasvokkain pidetystä kokouksesta ehti kulua kaksi vuotta.

Poliittisen tilannekatsauksen piti europarlamentaarikko Eero Heinäluoma. Apulaispormestari Nasima Razmyar antoi kaupunkipoliittisen katsauksen.

Nasima Razmyar luotasi Helsingin hyvää kuntavaalitulosta siihen aktiiviseen työhön jota piirin jäsenet tekevät lähiöissä näkyvyyden eteen. Razmyar sanoi, että Helsinki ei leikkaa tulevalla valtuustokaudella koulutuksesta eikä sosiaali- ja terveyden toimialalta. SDP:n ansiosta kaupungin työntekijöiden hyvinvoinnista huolehditaan.

Työntekijöiden asemasta piirikokous teki kannanoton, jonka löydät täältä.

Eero Heinäluoma korosti puheessaan SDP:n vakaata yhteistyön linjaa kotimaan politiikassa ja muistutti, että hallitusvastuussa tehdään aina kompromisseja.

– Pääministeri Sanna Marinin hallituksella on ollut vahva kausi ja uudistuksia on tehty hoitotakuun osalta ja oppivelvollisuuden pidentämisessä.

Vaalitaisteluun on Eero Heinäluoman mukaan silti oltava valmius, jos sellaisen tilanteen eteen tullaan. Hän katsoi juhlasaliin pitkään ja sanoi uskovansa kokousväen olevan valmis eduskuntavaaleihin jo ensi vuonna. Velkakeskustelu ja puhe metsistä jyllää Euroopassa, ja Heinäluoma muistutti, että läheisyysperiaatetta pitää kunnioittaa. Tämä tarkoittaa EU:n tasolla, että Suomea koskevat päätökset tehdään tulevaisuudessakin mahdollisimman lähellä ihmistä.

– Kun muut puhuvat, me teemme. Sosialidemokraattien on pidettävä vakaa yhteistyön linja jatkossakin, päätti Heinäluoma puheensa.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja valittiin ensi vuoden piirihallitus. Piirikokous päätti myös aloittaa ohjelmatyön neljässä työryhmässä, joista syntyy kaupunkipoliittisia linjauksia. Näin jäsenistö pääsee kiinteästi osallistumaan politiikan tekemiseen.

Kuvassa vasemmalta hallitus vuodelle 2022: Jemi Heinilä, Olli-Pekka Koljonen (1. varapuheenjohtaja), Tiia Häyry, Salla Saarinen, Juha Jaatinen, Henrik Tapala, Ilona Törmikoski, Taru Reinikainen, Eero Kiuru ja Otto Köngäs (2. varapuheenjohtaja). Kuvasta puuttuvat piirin puheenjohtaja Anita Hellman sekä hallituksen jäsenistä Hanna Kivimäki ja Helena Ylisipola.