Elävä keskusta, värikäs kaupunki – mitä iskulause tarkoittaa yrittäjälle?

Helsingin demarit haluavat, että Helsingissä on hyvä yrittää, työllistää ja työskennellä. Miten kaupunki voi auttaa yrittäjiä? Tässä Susanna Kallaman ja Sami Kuuselan neljä vinkkiä konkreettisiksi teoiksi. Susanna on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja, Sami startup-sarjayrittäjä. Molemmat ovat ehdolla kuntavaaleissa Helsingin SDP:n listoilla.

Kaupunki on yrittäjän kaveri

Kaupungin tulee olla yrittäjän paras ystävä ja kuuntelija, ei kiusaaja. Tarvitaan yhdessä intoilua ja luottamusta, jotta sanotaan ennemmin ”kyllä” kuin ”ei”.

Pois puisesta byrokratiasta auttajien avulla

Vaikka byrokratiaa tarvitaan, yhdenkään idean toteuttaminen ei saa jäädä kiinni siitä, että hallinto lannisti ihmisen. Kaupungin tulee auttaa yrittäjiä, yrityksiä, tapahtumanjärjestäjiä ja ideanikkareita hoitamaan asiat sujuvasti. Tähän tarvitaan oikeita ihmisiä kuten esimerkiksi yritysluotseja, jotka kuuntelevat ja täyttävät lomakkeita yrittäjien puolesta. Tai ainakin kertovat, miten byrokratian esteradasta selviää ilman traumoja.

Avoin alusta bisneksille

Kaupunki vahvistuu työstä, toimeliaisuudesta ja uusista ideoista. Tarvitaan maksuttomia kauppapaikkoja tuotteiden ja ideoiden myynnille ja markkinoille sekä fyysiseen maailmaan että verkkoympäristöön. Kun bisnes lentää, koko kaupunki hyötyy.

Ostopolitiikka kuntoon

Helsingin kaupungin hankinnat ovat lähes 2,5 miljardia vuodessa. Tarjouskilpailuihin osallistumisesta on tehtävä nykyistä helpompaa pienille yrityksille. Hankintamenettelyn tulee olla sujuvaa, nopeaa ja kaiken kokoisille firmoille reilua.

Kirjoitus on julkaistu kuntavaalilehdessämme, jonka pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä.