Arvokkaasti ikääntyvä(n) kaupunki

Helsinkiin rakennetaan uusia suuria terveyden ja hyvinvoinnin palvelupisteitä. Se voi olla monella tapaa kätevää, mutta lähipalvelun siirtäminen kauas käyttäjistään tarkoittaa ikäihmisen näkökulmasta palvelun saavutettavuuden heikentymistä. Jos liikkuminen on hankalaa, ei julkisen liikenteen vaihtoyhteys pelasta tilannetta. Kun suureen terveyskeskukseen pääsee, niin sen yhteydessä olisi syytä olla laaja palveluvalikoima. Tulevan valtuuston pitää huolehtia siitä, että säilytetään ja jopa tarvittaessa toteutetaan alueellisia lähipalveluja tarjoavia terveyskeskuksia riittävine palveluineen.

Tämän ajan innovaatio voi olla kokonaan uudentyyppinen asumismalli erityisesti juuri iäkkäille. Vanhojen omistusasuntojen korjauskustannukset ja kohoavat vuokrat alkavat olla ongelma yhä useammalle ikääntyvälle helsinkiläiselle. Yksityisen palveluasumisen hinnat ovat karanneet keskituloisenkin eläkeläisten käsistä. Monet meistä tarvitsevat kuitenkin vähitellen laajempaa tukea sekä arkeen että asumiseen. Kaupunki voisi kehittää erityisesti juuri näille ikäihmisille uudenlaista asumismuotoa, jossa asukas voi asua kohtuullisella vuokralla hankkien samalla vain tarvitsemiaan palveluita. Tämän mallin kehittely onkin jo alkanut.

Veijo Lehto
Helsingin vanhusneuvoston jäsen

Kirjoitus on julkaistu kuntavaalilehdessämme, jonka pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä.