Ville Jalovaara on koulutetun pätkätyöväen ääni

Ville Jalovaara istuu raukeaan tyyliinsä, pää hieman vinossa taaksepäin, Sörkan Työväen kirjaston ”Mikä uhkaa Suomea?” -paneelissa torstai-iltana 9.4. kokoomuksen ja vihreiden ehdokkaan välissä. Professori-juontaja kehottaa aluksi kolmea ehdokasta vastaamaan lyhyesti, mutta puhuu ensimmäisen tunnin aikana itse kaikkein eniten. Ville näyttää tunnistavan luennoitsijalle ominaisen perusongelman ja on rauhallinen.

Jalovaara tukee Suomen ulkopoliittisen johdon peruslinjausta nykyisen presidentin ja ulkoministerin erikseen mainiten. Muutokset turvallisuuspoliittisessa linjauksessa ovat pidemmän aikavälin asioita. Sen sijaan Suomeen hän kaipaa selkeää johtajuutta uudelta, vaalien jälkeen muodostettavalta, hallitukselta, koska nykyinen rikkonainen aika ei kaipaa jatkoa. Viimeiset puoli vuotta ovat olleet aika kamalia. Kokoomuksen edustaja tuntuu olevan samaa mieltä yhteisen hallituksen loppuliukumäestä!

Jalovaaran vastaa professorin kysymykseen, että hän haluaa tuoda edustamansa koulutetun pätkätyön tekijäjoukon äänen kuuluville. – Omat valintani syksyllä ovat: kansanedustaja vai työkkärin ovi, koska apurahakausi on taas päättymässä. Syksyllä hän jo ehti kerätä työhuoneestaan tavarat ilmoittautuakseen työvoimatoimistoon, kunnes tuli nopea uusi päätös jatkosta.

Vuosaaressa 18 vuotta

Ville Jalovaara on 39-vuotias kahden lapsen isä, kaupunginvaltuutettu, historiantutkija ja Helsingin yliopiston dosentti. Hän on ahkera tutkija ja erityisen tuottelias mielipidekirjoittaja lehtiin ympäri Suomen. Koti on viimeiset 18 vuotta ollut Vuosaaressa, josta hänet on valittu myös seurakuntavaikuttajaksi.

– Suurimman osan vuonna 2001 alkaneesta työurastani olen tehnyt pätkätyöläisenä Helsingin yliopistolla. Väliin mahtuu myös vuonna 2007 puolivuotinen Museovirastolla Tamminiemessä Urho Kekkosen museossa sekä erinäisiä keikkatöitä opettajana ja artikkelitoimittajana. Olen kokenut myös kaksi muutaman kuukauden työttömyysjaksoa ja jatkuvan pätkätyöläisyyden mukanaan tuoma epävarmuus on enemmänkin kuin tuttua.

Vaikeiden aikojen vaikuttaja

Ville Jalovaaran vaalitunnus kuuluu: ”vaikeiden aikojen vaikuttaja”. Mitä se tarkoittaa, vaikeina aikoina muista poiketen?

Jalovaara vastaa valtakunnanpoliittisella tasolla:

– Kuntauudistus, metropolihallinto, pisara-rata ja sote-uudistus liittyivät tällä vaalikaudella toteutumatta jääneiden suurhankkeiden joukkoon. Siihen miksi tavoitteita ei saavutettu, on varmasti monia syitä. Niin politiikassa kuin liike-elämässäkin, tavoitteiden saavuttama jättäminen johtaa kuitenkin väistämättä keskustelun johtajuuteen tai pikemminkin sen puutteeseen.

Viime vuosien haaveksi jääneiden uudistusten saldo on hänestä sellainen, että kansalaiset varmasti syystä kantavat huolta jo demokratiamme toimivuudestakin.

– Suomessa on nyt peräkkäin kahden hallituksen pääministeri vetäytynyt tehtävistään vapaaehtoisesti kesken kauden ilman, että hänen hallituksensa olisi saanut eduskunnalta epäluottamuslauseen tai hän olisi esimerkiksi hävinnyt puolueensa puheenjohtajavaalit.

Hyvinvointi natisee liitoksissaan

Jalovaara piti Helsingin sosialidemokraattien ryhmäpuheen valtuustossa 11.2.2015 budjetin lähetekeskustelussa. Hän sanoi, että hyvinvointivaltio natisee Helsingissä liitoksissaan.

– Jonot kiireettömään lääkärinhoitoon on lähes kaksi kuukautta. Vapaaehtoistyötä tekevät järjestöt joutuvat paikkaamaan kaupungin palveluverkon aukkoja. Ne tekevät hienoa työtä, mutta julkisen vallan vastuita peruspalveluista niille ei voida sälyttää. Yksinäisyyden helpottamisessa on jo riittävästi.

Vaalikeväänä kaikki puolueet puhuvat yhteen ääneen koulujen puolesta. Opetuslautakunnan jäsen vaatii, että tässä on nyt aika siirtyä tekoihin.

– Yhden prosentin tuottavuustavoite saa aikaan ikävää jälkeä aikaiseksi kaupungin kouluissa muun muassa suurentamalla ryhmäkokoja. Eriarvoistuminen kaupungin ja yksityisten koulujen välillä myös lisääntyy. Väestömäärän kasvaessa koulujen lakkauttamisilla tai rehtorien työtaakkaa lisäävällä hallinnollisten yhdistämisten aallolla ei tukita opetusbudjetin aukkoja.

Kouluverkon kehittämisessä on huomioitava kaupungin kokonaisetu. – On pohdittava, että syntyykö oikeasti säästöä, jos jokin tila jää opetusvirastolta tyhjäksi, mutta laskun maksaa tilakeskus? Oikeudenmukaisuus, perheiden ”arjen sujuvuus” ja pedagogiikka on meidän mielestämme otettava huomioon kouluverkon kehittämisessä.

Valtuutetuille on luvattu lisäselvityksiä terveys- ja hyvinvointierojen muutoksista. – Jo nyt tiedämme esimerkiksi katsomalla opusta ”Sairastavuusindeksi Helsingissä peruspiireittäin”, että niillä alueilla, jossa työttömyysaste on korkea, myös sairastetaan enemmän. Kaupunginosien välinen segregaatio on aika pysäyttää, hän muistutti.

Olohuonetentit nykyajan tupailtoja

Ville Jalovaara on poliitikko, joka mielellään kokeilee uutta, vaikka hän tuntee historian. Hän kirjoittaa blogissaan siitä puheesta, miten politikka ja poliitikot saataisiin lähemmäksi ihmisten arkea. Tapahtuuko se toreille jalkautumalla vai sosiaalisen median kautta vai kenties kutsumalla ryhmä kansanedustajaehdokkaita omaan kotiin tentattavaksi politiikasta? Hän kokeili itse tätä ja kiittää tentin tuovan politiikan takaisin sinne, mihin se kuuluu: suomalaisiin koteihin.

– Olohuonetentissä on jotain entisaikojen poliittisten tupailtojen tunnelmaa, joka vähentää paljon puhuttua politiikan vieraantumista arjesta. Naapuristo ja ystävät kokoontuvat kotiin pohtimaan oman kaupungin tai kunnan ja samalla Suomen tulevaisuuden kysymyksiä.

– Sekä Tapanilassa että Käpylässä puhuttiin paljon lähipalvelujen merkityksestä. Molemmilla alueilla on vuoden aikana tehty paljon keskustelua herättäneitä kouluverkkotarkasteluja, jotka nousivat keskusteluihin molemmissa paikoissa. Verrattuna perinteisempiin kahviloissa ja kouluilla järjestettyihin vaalipaneeleihin, jotka nekin ovat edelleen tärkeitä, olen huomannut, että olohuonetenttien keskustelut ovat astetta lähempänä arjen kysymyksiä. Olisikohan siis mahdollista, että #olohuonetentti voisi olla jo tutuksi tulleen somen sijaan näiden eduskuntavaalien uusi ihmisiä äänestämään innostava tuulahdus?, hän pohtii.

Enemmän tietoa, blogia ja kalenteria: www.villejalovaara.net

Risto Kolanen

Kirjoittaja tekee vaaliselosteita Helsingin sos.dem. vaalikentiltä. Aiemmin on esitelty Karita Toijonen (20.1.), Pentti Arajärvi (26.1.), Jukka Järvinen (2.2.), Jape Lovén (16.2.), Thomas Wallgren (20.2.), Matti Niemi (12.3.), Pilvi Torsti (17.3.), Päivi Lipponen (20.3.), Jaakko Meretniemi (23.3.), Mirka Vainikka (30.3.), Kaarin Taipale (2.4.), Sinikka Vepsä (8.4.) ja Johanna Laisaari (9.4.). Ideoita ja pyyntöjä ehdokkaan viimeisen viikon tapahtumiin voi laittaa: risto.kolanen@pp.inet.fi