Valtio kirittää Helsingin seudun rakentamista

– Leveämmät hartiat takaavat turvallisemman asuntotuotannon, Helsingin kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimesta vastaava apulasikaupunginjohtaja Hannu Penttilä veti yhteen pääkaupunkiseudun asuntotuotantoa viime vuosilta.

– Kuuma-kunnissa ei ole aina kunnallista vuokratoimijaa, siellä pitäisi mennä siinä yhteen hartioiden vahvistamiseksi. Helsinki on viime vuosina saavuttanut tavoitteensa, 2000-luvulla on ollut huonoja vuosia. Seudun tavoite on 12 000 asuntoa vuodessa, valtion kanssa neuvotellut tuoreet tavoitteet ovat 15–16 000 asunnon taso vuodessa.

Helsingin väestön kasvu 2014 ylittää edellisen vuoden. Rakentamisen aloitukset laskevat, rakennusluvat nousevat. Asuntojen hintaerojen kasvu jatkuu kalleusalueiden välillä, mutta hintojen ja vuokrien kasvu taittuu. Asumistuensaajien määrä kasvaa, eritoten kovan rahan vuokra-asunnoissa, Penttilä summasi toimintaympäristön muutosta.

Kova raha jyllää

Helsinki omistaa 65 % maa-alueestaan, toisin kuin naapurikunnat. Kaupungin maalta oli 1.10.2014 varattuna tontteja 17 800 asunnon rakentamiseksi, mikä vastaa laskennallisesti lähes viiden vuoden asuntotuotantoa omalla maalla.

Helsingin viime vuoden tuotanto oli 3 582 aloitetuissa, 4 687 valmistuneissa rakennuksissa ja 3 557 myönnetyissä rakennusluvuissa. Asuntotyypeissä aravuokraa oli 12,7 %, välimuotoa 27,5 ja sääntelemätöntä asuntokantaa 59,8 %, kun MAL-ohjelman vastaavat tavoitteet ovat 20–40-40. Muut laahaavat, markkinaehtoinen jyllää.

Yleiskaavan luonnos tulee lautakuntaan marraskuussa, mutta se ei tietenkään ehdi tähän asuntohätään, vaikka 2000-luvun asuntorakentaminen on käyttänyt kaavoitetun rakennusoikeuden.

Vuokralaisdemokratia keskittyy

Hyyryläispäivä Finlandia-talolla oli Helsingin kaupungin asunnot Oy:n ja kaupungin vuokralaisneuvottelukunnan järjestämä. Yli 400 osallistujaa, kerrottiin kolmannen kerran järjestetystä vuosittaisesta syystapahtumasta.

Hekassa on loppusuoralla muutos 21 aluetoimistosta yhdeksään. Yleisö pääsi paneelissa mukaan. Siinä tuli esille, etteivät Hekan keskittyvä paraatijulkikuva ja talotoimikuntien todellisuus aina kohtaa vuokralaisdemokratian ymmärtämisessä, tiedotuksessa asukkaille ja korjausohjeissa. Suora puhe selvitti ongelmia esiin.

– Ei tiedä keltä kysyy, kun ovenkahvan tilalle tulee sähköposti, Heka-Pihlajiston talotoimikunnan puheenjohtaja Pentti Ahonen lohkaisi paneelissa.

(Kainalojuttu)

Pentti Arajärvi: Asunnoton sai nimen oveen

Ensi viikolla 17.10. on taas Asunnottomien yö. Suomessa on 6-7 000 asunnotonta. Suurin ryhmä on hiljan eronneet miehet. heidän asunnottomuus on lyhyttä, mutta uusiutuvaa. Monella mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvät ongelmat menevät sekaisin, ja niitä hoidetaan eri putkissa.

Professori Pentti Arajärvi kiitti Asukasliiton 40-vuotisjuhlapuheessaan ongelman purkamista. Ensisuojatyyppisistä ratkaisuista ja asuntoloista on päästy ”tilanteeseen, jossa henkilöllä on nimi ovessa”. Samalla syntyy vahvaa Nimby-liikettä (=ei asuntolaa minun takapihalle).

– Asumisongelmaisia saisi ilmeisesti sijoittaa vain teollisuusalueen metsänpuoleiselle laidalle, edellyttäen, ettei siinä kulje lenkkipolku, hän nauratti juhlayleisöä.

Juhlapuhuja kiitti Asukasliittoa 40 vuoden vaikuttamisesta. – Pohjoismaisen mallin vahvuus on kansalaisjärjestötoiminta.

Risto Kolanen

(Ilmestyi Demokraatissa 10.10.2014 uutisselosteena Hyyryläispäivästä 4.10. ja Asukasliiton 40v-juhlapuheesta 26.9.2014)