Työllisyys valtion omistajapolitiikan keskiöön

Työllisyys on nostettava ykkösasiaksi valtion omistajapolitiikassa. Yhteisöveron alentamisesta ja maltillisesta tuloratkaisusta huolimatta, vaikuttaa siltä, että pörssiyhtiöt eivät halua kantaa vastuutaan maan työllisyydestä. Vientiteollisuudesta alkanut kasvava työttömyysaalto leviää yksityisten sekä julkisten palveluiden puolelle.

Odotukset kohdistuvatkin valtion omistajapolitiikkaan. Työllisyysnäkökulmasta tänään julkisuuteen tulleet tiedot Itellan massiivisista postin jakeluhenkilöstön vähentämiseen tähtäävistä yt-neuvotteluista ovat perin huolestuttavia.

Ay-väen sosialidemokraatit muistuttavat työn ensisijaisuudesta suomalaisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Puolueosasto edellyttää, että työn puolue SDP, ottaa työllisyyden näkökulman keskeiseksi valtion omistajapolitiikan tavoitteeksi.

Kun pörssiyhtiöt eivät yhteiskuntavastuutaan kanna, on tässä työllisyystilanteessa suhdannepoliittisesti välttämätöntä, että valtio omissa yrityksissään pidättäytyy irtisanomisista. Sosialidemokraattisella puolueella on nyt näytön paikka.

Ay-väen sosialidemokraatit on viime vuoden lopulla perustettu SDP:n Helsingin piiriin kuuluva puolueosasto.  Yhdistyksen tarkoituksena on tarjota väylä SDP:n jäsenyyteen sosiaalidemokraattisesti ajatteleville ay-aktiiveille. Ammattiyhdistyssosiaalidemokraatit haluavat nostaa esille hyväntuulista ja mutkatonta ilmettä.

Lisätietoja: puheenjohtaja Juha Jaatinen s-posti j.jaatinen@jippii.fi p. 050 3028 466