Tuula Haatainen Lauttasaaressa: Päivähoito ei rakennu silpputyösuhteiden varaan

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen alusti keskustelun suomalaisten hyvinvointipalvelujen tulevaisuudesta HKL:n kesäkodissa Länsiulapanniemessä.

Hän on toiminut Kuntaliiton apulaistoimitusjohtajana vastuualueenaan juuri nämä kysymykset. Avoimen tilaisuuden järjestivät yhdessä Lauttasaaren ja Julkishallinnon Helsingin Sosialidemokraatit.

Lapsiperheet entistä tiukemmalle

Opiskelevien ja työssä käyvien perheiden huoli lasten turvallisesta hoivasta kasvaa. Päivähoidon maksut nousevat ensi vuoden elokuusta alkaen, mikä ajaa lapsiperheet entistä tiukemmalle.

Päivähoidon laatu heikkenee Haataisen mukaan ryhmäkokoja kasvattamalla ja päivähoito-oikeuden leikkaamisella. – Päivähoitoa ei voi rakentaa ihmisten muuttuvien silpputyösuhteiden varaan.

Suunnitelma kerätä 150 miljoonan euron potti sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkailta nostamalla palvelujen maksuja on hänestä hankala. Moneen otteeseen Suomi on saanut kritiikkiä OECD-maiden korkeimmista asiakasmaksuista.

– Terveydenhuollon suurilla maksuilla on suora yhteys ihmisten välisiin suuriin terveys- ja hyvinvointieroihin. Se heikentää heikoimmassa asemassa olevien ihmisten pääsyä hoitoon ajoissa.

Eläkeläisten asumistuki putoaa

Haatainen on huolissaan arjen palvelujen tulevaisuudesta. Hänen mielestään heikennykset eläkkeensaajien asumistukeen ovat kohtuuttomia.

Hallitus esittää eläkkeensaajien asumistuen lakkauttamista ja eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin. Asumistukea saavan eläkeläisen kohdalla muutos vaihtelee riippuen siitä, missä asuu, tuloista sekä vuokran suuruudesta.

Nykyisten tietojen mukaan keskimäärin eläkkeensaajien asumistukea saavan kuukausitulot tippuvat vajaalla 50 eurolla. Suurimmillaan pudotus on hurja: arvioiden mukaan neljännesosalla tuen saajista asumistuki pienenisi 100–200 euroa.

Valtion säästö kasvattaa kuntien menoja

– Onko järkeä ajaa ihmiset pysyviksi toimeentulotuen asiakkaiksi asumiskulujen vuoksi? Näin luodaan uutta byrokratiaa, ihmisiä pompotellaan ja juoksutetaan luukulta toiselle. Olen varma, että valtion budjettisäästö kasvattaa kuntien toimeentulotukimenoja ja sosiaalityöntekijöiden ennestään suurta taakkaa, Haatainen arvioi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen keskeinen tavoite tulisi olla vahvistaa ihmisten mahdollisuuksia päästä hoitoon, tukea ennaltaehkäisyä ja luoda toimiva kokonaisuus kestävälle rahoituspohjalle.

Talouden parempaa tulevaisuutta luo koulutuksen tukeminen, jonka kautta ihmiset pysyvät mukana yhteiskunnassa, Tuula Haatainen sanoo.

Tiekartta julki

Eduskuntaryhmä oli juuri pitänyt kesäkokouksen Espoossa. Alustaja korosti ryhmäkokouksen hyvää henkeä; nyt puhalletaan yhteiseen hiileen. Haatainen selosti vaihtoehtoisen tiekartan valimistelua kansanedustaja Lauri Ihalaisen ja yrittäjä Salla Saarisen avauksella ja laajalla yhteiskuntaan kokoavalla valmistelulla. Syksyllä tehdään perusteellista työtä ja käydään keskusteluja. Valmiin esityksen pitäisi tulla ulos alkuvuodesta.

Keskustelussa saarelainen ex-valtuutettu Astrid Gartz toivoi, että tiekartta tai esitys valmistuisi aiemmin. Aloite on koko ajan hallituksella.  Entinen kansanedustaja, oikeusasiamies ja maaherra Jacob Söderman muisteli oppositioaikaa 2007-2011 ja sanoi, että puolue oli liikaa kiinni vastuussa ja ”kokonaisvaltaisuudessa”. Nyt pitäisi enemmän vain katsoa asiat kerrallaan. Hän korosti ihmisten kuuntelun tärkeyttä, mistä verkkoblogi seuraavana päivän kertoo enemmän (ruotsiksi tiivistys lopussa).

Perusturva keskusteluun –  harmaa talous kuriin

Risto Kolanen piti vahinkona, että monella sd-ehdokkaalla oli kevään eduskuntavaalissa liian opillinen, ylhäältäkatsova asenne keskusteluunm perusturvasta. Hän sanoi nähneensä ihmisten silmistä ja elekielestä paneelikeskusteluissa, kun ääni valuu kilpailijalle ehdokkaiden perusturvaopillisuuden takia. – Teollisuusyhteiskunnan sosiaalipolitiikka perustui pitkiin vakituisiin työsuhteisiin. Pätkätyöyhteiskunnan aika tarvitsee uudenlaisia ratkaisuja.

Lasyn puheenjohtaja Kimmo Sarje korosti nk. prekaarien asiaa sosialidemokratiassa. Stefan Loman JHL:n demareista halusi verokikkailun kuriin.

Keskustelussa HKL:n kesämajalla esiin nousi kysymyksiä lisäksi mm. harmaasta taloudesta, monikulttuurisuudesta ja yhteiskunnan asenneilmapiirin koventumisesta, josta Haatainen piti oikeastaan toisen alustuksen.

Tapahtumailta sattui kesän viimeisiin lämpimiin päiviin. Rohkeimmat menivät saunasta vielä uimaan jo kylmentyneeseen meriveteen.

Risto Kolanen

(Alkuosa uutiselosteesta ilmestyi Lauttasaari -lehdessä 4.9.2015 yhden tapahtumakuvan kera)

Jacob Söderman Lauttasaaren keskustelun pohjalta verkkoblogissaan:

Det finns en värld bortom Hagnäs torg

(…) I hennes (Tuula Haatainen) inlägg fastnade jag för en sak. Hon förklarade att idén med sossarnas kommande samhällsfördrag är att man ordnar träffar i hela landet kring temat, öppna för alla och inte berättar hur sakerna är och bör vara, utan försöker lyssna på vad människorna på fältet i vardagen har att säga.

Sossarna skulle alltså lyssna på rörelsen, på folk som är villiga att komma till rörelsens möten för att säga sin mening.

Jag hoppas att det inte känns för cyniskt, men det har man inte gjort inom SDP på tiotals år. Då när man gjorde det visste den socialdemokratiska arbetarrörelsen bäst av alla hur läget på fältet är, hur människorna ser på sakerna, var smärtpunkterna finns.

Det var grunden för rörelsens starka ställning i samhället. När man övergick till att tala om för fältet hur läget är och vad de borde tänka och alltid visste bättre än vardagsmänniskorna vad som bör göras, ja , då förändrades läget och nedgången började.

Timo Soini berättar i sina böcker att han suttit och lyssnat på debatten vid bensinstationskaféets sista bord innan han utformat sin politik. Sannfinnarnas framgång är onekligen en politik och en vokabulär som förstås av dess anhängare. Man beskyllde dem för populism, men det fungerade och de lyckades utklassa hela den organiserade arbetarrörelsen i senaste riksdagsval och tåga in i regeringen.

Att man inom SDP hela tiden förespår att det sannfinska partiet spricker är ingen lösning på de egna problemen. Man har helt enkelt förlorat en stor del av sitt förtroende och det kommer inte tillbaka, om man inte lyssnar noga på folk. Att förlita sig på historiska meriter i en snabbt föränderlig värld är dumt och kortsynt.

SDP måste visa att de respekterar folks åsikter och framför allt att de vet hur samhället bör utvecklas så att vanliga människor kan leva ett värdigt liv. Då man fått en genuin debatt igång bör man givetvis med respekt för åhörarna informera om fakta som talar mot fördomar, men absolut inte börja med det och ses som besservissrar. (…)

(Ilmestyi 28.8.2015 pidempänä verkkokolumnina www.arbetarbladet.fi)