Tulevaisuusklubilla keskusteltiin pakolaiskriisistä

Syyskuun Tulevaisuusklubin otsikkona oli Pakolaiskriisi, Suomi ja globaali vastuu. Tulevaisuusklubi pureutui kriisin mahdollisiin ratkaisuihin kansanedustaja Erkki Tuomiojan johdolla. Kommenttipuheenvuoron käytti Suomen Punaisen Ristin työntekijä Janne Leskinen.

Eurooppaa koettelee pahin pakolaiskriisi sitten toisen maailmansodan. Mitä kansainvälinen yhteisö voi tehdä Lähi-idässä, erityisesti Syyrian tilanteen ratkaisemiseksi? Minkälaisia EU-tasolla tehtäviä ratkaisuja on tarjolla ihmissalakuljetuksen ja hukkumiskuolemien välttämiseksi? Miten Suomi voi kantaa osaltaan globaalia vastuuta ja edistää kriisin ratkaisemista? Mm. näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Tulevaisuusklubilla.

Erkki Tuomiojan koko alustuksen voi lukea täältä: https://www.facebook.com/erkki.tuomioja/posts/10153468205347702

Janne Leskinen valotti puheenvuorossaan tilannetta ruohonjuuritason näkökulmasta. Leskinen kertoi vastaanottokeskusten työstä, vapaaehtoisten toiminnasta ja pakolaisten arjesta Suomessa.

***
Tulevaisuusklubit ovat avoimia keskustelutilaisuuksia, joissa pureudutaan asiantuntijoiden johdolla tulevaisuuden haasteisiin ja niiden ratkaisuvaihtoehtoihin. Aiheet vaihtelevat työelämän murroksesta energiapolitiikkaan, digitalisaatiosta kaupungistumiseen, maailmanpolitiikasta paikallispolitiikkaan. Tulevaisuusklubi järjestetään joka kuukauden kolmantena torstaina.

Tulevaisuusklubin järjestävät yhteistyössä Helsingin Sosialidemokraatit ja Helsingin Sos.dem. valtuustoryhmä.