Thomas Wallgren – Euroopan vasemmisto voi oppia Delhin superjytkystä

Filosofian dosentti, kaupunginvaltuutettu Thomas Wallgren on erilainen vaaliehdokas, muutenkin kuin ruotsinkielisten sosialidemokraattien ehdokkaana.. Siksi esittelykin on erilainen. Wallgren on kansainvälinen toimija ja etsii muutosta syvempään demokratiaan ja vaikuttamiseen. Nyt Intian politiikan kautta.

Tavallinen ihminen -puolue

Delhin osavaltiovaaleissa Intiassa uusi ”vapautuksen populismia” edustava Aam Aadmi puolue sai 7.2. häkellyttävän murskavoiton, 67 parlamentin 70 paikasta. Se on korruption ja kastijaon vastainen ”tavallisen ihmisen” – puolue, joka perustettiin vuonna 2012. Puolue menestyi jo kaksi vuotta sitten, perusti vähemmistöhallituksen, mutta ei jäänyt roikkumaan valtaan, kun sen esitykset eivät menneet.

AAP-puolueen murskavoittoa Delhissä on tuoreeltaan pohdittu. Filosofi, kansalaisaktivisti Thomas Wallgren ja nepalilaisen politiikan tutkijan Uddhab Pyakurel keskustelivat eduskunnan kansalaisinfossa. Wallgren on seurannut Intian politiikkaa vuodesta 1987 ja hänellä on laaja verkosto vasemmistolaisia tai ympäristöliikeaktiiveja, jotka ovat empimisen jälkeen menneet mukaan uuteen, erilaiseen puolueeseen.

Muutos supervaltion pääkaupungissa

Wallgren korostaa, että mistään pikkukylän tapahtumasta ei ole kyse. Delhin väestö on noin neljä kertaa suurempi kuin Suomen. Kyseessä on ydinasevaltion ja nousevan talouden supervallan pääkaupunki.

– Minä riemuitsen AAP:n hämmästyttävää vaalivoittoa. Vaalit hävinnyt BJP on äärioikeistolainen puolue, jonka taustalla häärää mm. fasistinen liike RSS. Intian pääministerin, Modin, tausta on verinen ja hänen puolueensa politiikka edustaa pahinta mahdollista kasvufundamentalismia.
AAP:n politiikassa keskiössä on yhteinen hyvinvointi, oikeudenmukaisuus ja korruption vastaisuus.

– Monet intialaiset ystäväni ympäristöliikkeistä ja sosialistisista puolueista, kuten Medha Patkar ja Subhas Lomte ovat liittyneet Aam Aadmiin. Ainakin eräät heistä ovat AAP:ssa keskeisissä tehtävissä, kuten AAPn ohjelmatyötä johtava tutkijakollegani Yogendra Yadav.

Vapautuksen populismi

AAP ei ole perinteinen vasemmistolainen liike. Se edustaa uuttaa vapautuksen populismia. Sen lähin sukulainen Euroopassa lienee Espanjan Podemos. Kreikan Syriza ja Italian Viisi Tähteä -puolue ovat Wallgrenin mukaan etäisempää sukua Aam Aadmille.

– Olen myös huolissani. Yleinen huoli koskee politiikan vauhtia. Jos AAP voi nousta tällä tavalla, voiko vastaava tapahtua fasistisilla etumerkeillä? Erityinen huoli koskee AAP:n sisäistä demokratiaa. Johtaja Arvind Kejriwalissa on yksinvaltiaan taipumusta. Mitä tapahtuu jos valta nousee hänellä päähän? Kuinka hyvin hän pystyy kehittymään protestiliikkeen johtajasta hallituksen johtajaksi? Ja mitä tapahtuu seuraavaksi, jos AAP epäonnistuu?, tutkija kysyy.

Viesti Eurooppaan

Euroopan vasemmistolle, vihreille ja paikallisyhteiskunnan puolustajille yksi viesti on selvä. Se, mikä tapahtui Intiassa, voi tapahtua meillä. Kun globalisaatio murjoo planeetta väkevällä lekallaan, vanhoilla laakereilla lepäävät puolueet voivat hävitä kartalta yön yli.

– En sure sitä, jos näin käy. Ei sillä ole väliä, voittavatko Suomessa vaalit punavihreät puolueet vai Suomen Aam Aadmi tai Suomen Podemos. Silläkään ei ole väliä, onko europarlamentissa enää kymmenen vuoden kuluttua yhtään demareita, vihreitä tai vassareita.

– Mutta sillä on väliä, onko europarlamentissa hirmuiseen enemmistöön nousseen, ”Liisa Kekäläisen” johtaman, Tavallinen Ihminen -puolueen paita sateenkaaren värinen vai ruskea, Wallgren tiivistää varoituksensa.

Risto Kolanen

Kirjoittaja tekee kolmen kuukauden aikana lyhyitä vaaliselosteita Helsingin sos.dem. vaalikentiltä. Aiemmin on esitelty Karita Toijonen vaalistartissa (20.1.), Pentti Arajärvi Lauttasaaressa (26.1.), Jukka Järvinen (2.2.) ja Jape Lovén (16.2.). Ideoita ja pyyntöjä voi laittaa: risto.kolanen@pp.inet.fi