SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Tanssin talon vaikea tulo

Tanssin talosta on puhuttu vuosikausia, ja nyt siitä tulee viimein totta. Kaapelitehtaan päätyyn kohoava uudisrakennus tulisi näillä näkymin käyttöön vuonna 2020.

Omasta talohankkeesta on puhuttu jo 1970-luvulta alkaen. Kansallisoopperassa on baletti. Se muutti Aleksanteruin teatterista Töölönlahdelle 1993. Kaupunginteatterissa on tanssiryhmä omia ja musikaaliesityksiä varten. Monet ryhmät harjoittelevat Aleksanterin teatterissa tai Suvilahdessa. Stoa on profiloitunut tanssiin; Kaupunginteatterin tanssiryhmä on siellä remonttia paossa.

Suvilahti meni sirkukselle

Entinen Kansallisbaletin tanssija, nykyinen tanssituottaja Tuija Lindholm kertoi Tanssin talon tulosta Helsingin Kaapelitehtaalle ravintola Persiljassa Lauttasaaren sosialidemokraattien kevätkokouksen yhteydessä pidettyssä yleisötilaisuudessa. Hän lähti ensimmäisenä naisena, johon sovellettiin 44 vuoden ikärajaa, nk. varpailtaan eläkkeelle v. 2004.

Lindholm harmitteli yhä sitä, että tanssin kenttä torjui Kalasataman Suvilahden pysyvänä tanssitalokohteena ja antoi sen sirkukselle. Tähän asti on ollut vaikeaa löytää paikkaa, mihin mennä, jos haluaa katsoa tanssia. Siksi keskitettyä paikkaa on haettu.

Kaapelitehtaalla on jo tanssiesityksiä ja harjoitustiloja, Pannuhalli isona tilana, Zodiak. Hurjaruuth lapsille ja nuorille, Kekäläinen & Company – jopa Balanssin tanssipetusta.

Ei mahdu nykyiseen raamiin

Kaupunginhallitus hyväksyi 14.12.2015 Tanssin talon projektin. Se maksaa kokonaisuudessaan 27 miljoonaa euroa. Valtio tukee rakentamista enintään kuudella miljoonalla eurolla. Samaan määrään Helsinki päätyi. Talon rakentuminen otti ratkaisevan askeleen syksyllä 2015, kun Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi hankkeelle 15 miljoonan euron avustuksen, joka edellyttää uudisrakennusta.

Kaapeliin on tarkoitus tehdä muun muassa 250- ja 700-paikkaiset esityssalit, harjoitussali sekä ravintolatiloja. Talo tarjoaa tilat kaikenlaisille tanssin aloille katutanssista kansantansseihin. Uudisrakennus tulee kaapelin U-kirjaimen muotoiseen Ruoholahteen avautuvaan päätyyn museoiden ja Pannunhallin väliin. Pannuhallissa Hurjaruuth on järjestänyt erittäin suosittuja Talvisirkuksia lapsille ja lapsiperheille.

Sen toimintarahoitus järjestettiin vuodelle 2016 kaupunginhallituksen käyttörahoista. Jatko on yhä auki eikä mahdu nykyiseen budjettiraamiin.

Tanssi talo ry toivoo käyttövaroja 350 000 – 400 000 euroa. Jos valtio ja kaupunki löytävät molemmat 100 000 – 150 000 euroa, sillä pitäisi pärjätä rakentamisvaiheeseen. Tanssin talo on tarkoitus saada käyttöön vuoden 2020 alussa.

Risto Kolanen

(Ilmestyi Lauttasaari-lehdessä 15.4. hieman lyhyempänä ja ilman väliotsikoita. Löytyy myös digiarkistosta https://www.lehtiluukku.fi/lue/lauttasaari-15.04.2016/107014.html)