Stadin Juhlaorkesterin kesä pelastettava

Stadin Juhlaorkesteri (SJO) on toiminut n. 15 vuoden ajan Helsingin kulttuurikeskuksen alaisuudessa. Orkesteri on koottu ammattimuusikoista. Esiintymiset tapahtuvat palvelutaloissa, sairaaloissa, kaupunginosatapahtumissa, kaupungin henkilöstön tilaisuuksissa, yhteensä n. 15–25 esiintymistä kuukaudessa runsaan puolen vuoden aikana.

Ensi kesäksi olisi keikat jo buukattu. Kaupunginosatapahtumien ja palvelutalojen on helpompi hankkia hyvätasoista musiikkia keskitetysti kuin että jokainen kokoaa erikseen orkan.

Kulttuurikeskus sai TE-keskukselta työtarjoukset eli muusikkojen tiedot, joita he tarjoavat Stadin Juhlaorkesteriin. Heistä saisi hyvän bändin. Suurin osa ei täytä kaupungin itsensä asettamia vaatimuksia: pitää ole alle 30-vuotias, velvoitetyöllistettävä tai yli 300 päivää passiivista työvoimatukea saanut henkilö. Jäljelle jäävästä porukasta ei hevin pysty bändiä kokoamaan.

Kaupungin linja on liian tiukka. Ammattitaitoisten muusikoiden palkkaaminen vaikeutunut. SJO:n tulisi saada poikkeus niin kuin muillekin freelancer-töitä tekeville taiteilijoille.

Orkesteri säestää eri esiintyjiä Eino Grönistä aina pop- ja rock-artisteihin asti ilman harjoitusta, eli kokemusta ja laaja-alaista musiikin tuntemusta eri kausilta tarvitaan.

Asia vaatii pikaista toimimista ja poikkeuksen hyväksymistä, jos bändi kesälle 2016 aiotaan kerätä. Tavallisten kaupunkilaisten kannalta orkesteri on tarpeellinen siinä missä HKO ja UMO.

Risto Kolanen

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan jäsen (sd)

(Ilmestyi Helsingin Uutisissa 4.5.2016, Mielipideareena)