SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Stadin Juhlaorkesterin kesä pelastettava

Stadin Juhlaorkesteri (SJO) on toiminut n. 15 vuoden ajan Helsingin kulttuurikeskuksen alaisuudessa. Orkesteri on koottu ammattimuusikoista. Esiintymiset tapahtuvat palvelutaloissa, sairaaloissa, kaupunginosatapahtumissa, kaupungin henkilöstön tilaisuuksissa, yhteensä n. 15–25 esiintymistä kuukaudessa runsaan puolen vuoden aikana.

Ensi kesäksi olisi keikat jo buukattu. Kaupunginosatapahtumien ja palvelutalojen on helpompi hankkia hyvätasoista musiikkia keskitetysti kuin että jokainen kokoaa erikseen orkan.

Kulttuurikeskus sai TE-keskukselta työtarjoukset eli muusikkojen tiedot, joita he tarjoavat Stadin Juhlaorkesteriin. Heistä saisi hyvän bändin. Suurin osa ei täytä kaupungin itsensä asettamia vaatimuksia: pitää ole alle 30-vuotias, velvoitetyöllistettävä tai yli 300 päivää passiivista työvoimatukea saanut henkilö. Jäljelle jäävästä porukasta ei hevin pysty bändiä kokoamaan.

Kaupungin linja on liian tiukka. Ammattitaitoisten muusikoiden palkkaaminen vaikeutunut. SJO:n tulisi saada poikkeus niin kuin muillekin freelancer-töitä tekeville taiteilijoille.

Orkesteri säestää eri esiintyjiä Eino Grönistä aina pop- ja rock-artisteihin asti ilman harjoitusta, eli kokemusta ja laaja-alaista musiikin tuntemusta eri kausilta tarvitaan.

Asia vaatii pikaista toimimista ja poikkeuksen hyväksymistä, jos bändi kesälle 2016 aiotaan kerätä. Tavallisten kaupunkilaisten kannalta orkesteri on tarpeellinen siinä missä HKO ja UMO.

Risto Kolanen

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan jäsen (sd)

(Ilmestyi Helsingin Uutisissa 4.5.2016, Mielipideareena)