Stadin EU-vaalikentiltä 5 – Kaarin Taipale haluaa EU:n rauhantyöhön kaupunkilähiöiden sisälle

Eurovaaliehdokas Kaarin Taipale ja ulkoministeri Erkki Tuomioja keskustelivat ”Euroopan mahdollisuus” kirjan pohjalta kansainvälisessä Arkadia-kirjakaupassa Nervanderinkadulla Etu-Töölössä.

Ehdokas Kaarin Taipale ja Erkki Tuomioja ovat yhdistystovereita, Töölön ”vanhoista sosialisteista”. Arkadia-kirjakaupan alakerta on tuttu Töölö Agora –keskusteluista

Tuomiojan mielestä euroon luotiin sisään valuvika, koska jäsenmaat eivät olleet riittävästi taloudeltaan yhdentyneitä ja samankaltaisia. Saksan ylijäämä ja eteläisen Euroopan leikkaukset ovat seuraus, josta kukaan ei hyödy.

Mitä Kioton jälkeen?

Kaarin Taipale kysyi, mitä Kioton ilmastosopimuksen jälkeen tapahtuu, kun se umpeutuu joulukuulla 2015 Pariisin neuvotteluihin.

Tuomiojan mukaan EU on ollut kiitettävästi maailmalla johtaja ilmastomuutoksen pysäyttämisen yrittäjänä. Se on samalla itse laajentunut. Puola on (kivi)hiilenmusta jäsenmaa, joka nyt jarruttaa ilmastomuutoksen torjuntaa.

Ukrainaan normaalit parlamenttivaalit

Jotkut pitävät Ukrainan presidentinvaalia tärkeämpänä ensi viikonloppuna kuin EU-vaalia. Yleisöstä kysyttiin arviota hallituksessa olevasta Svoboda-puolueesta.

Tuomioja välttää leimaamisia. Se on äärinationalistinen puolue, jonka sisällä on uusfasistinen ryhmittymä. Molempien suuntien kannatus vähenee.

– Siksi Ukrainaa pitäisi saada myös normaalit parlamenttivaalit.

Rauhaa lähiöiden sisälle

Kaarin Taipale laajensi EU:n perustaa rauhanprojektina, joka syntyi hiilen ja teräksen unionin ympärille.

Tänä päivänä rauhaa uhkaavat laajeneva työttömyys, nuorten syrjäytyminen tulevaisuusmahdollisuuksista ja turhautuneiden lähiömielenosoitukset.

– EU pitäisi valjasta Euroopan kaupunki- ja lähiöongelmien syiden poistamisen paljon tehokkaammin kuin nyt tapahtuu, kaupunkitutkija ja kansainvälisen kaupunkijärjestön ex-puheenjohtaja huomautti.

Risto Kolanen

Kirjoittaja raportoi lehdelle Helsingin EU-vaalikentiltä

(Uutisseloste ilmestyi eri nimellä ja lyhennettynä Demokraatissa 23.5.2015. Kirjoittaja teki viisi kirjoitusta Stadin demareiden vaalikentiltä 25.4.–23.5.2014 mm. Miapetra Kumpula-Natrin, Kimmo Kiljusen, Timo Harakan, Thomas Wallgrenin, Nasima Razmyarin ja Kaarin Taipaleen tilaisuuksista, joissa myös Tarja Halonen, Mikko Mäenpää, Reino Paasilinnan ja Erkki Tuomioja olivat mukana. Aiemmin selostin Mitro Revon ja Riitta Myllerin tilaisuuksia Lauttasaaressa. Kiitos Marianne Muonalle, Samu Inkiselle, Jani Ryhäselle, Perttu Sulasalmelle ja Matti Virtaselle kuvista.)