SDP tänään -seminaarissa puhuttiin aatteesta

Helsingin piirin järjestämä SDP tänään -seminaari kokosi maanantaina nelisenkymmentä demariaktiivia pohtimaan puolueen ja sosialidemokraattisen aatteen tilaa ammattiliitto Pron tiloihin Ruoholahteen. Tilaisuudessa puitiin liikkeen tilaa uudesta näkökulmasta. Yleisölle näytettiin kolme lyhyttä videota, joissa eritaustaiset henkilöt kertoivat miksi eivät äänestä SDP:tä. Tämän jälkeen vuorossa oli syyttäjän ja puolustuksen puheenvuoro, jonka jälkeen yleisö sai sanoa sanansa kustakin teemasta.

Uudenlainen konsepti herätti hyvää ja rakentavaa keskustelua. Pätkätyöt, ilmastonmuutos, teollisuuspolitiikka, kuntapalvelut, politiikan mielikuvat ja monet muut teemat käsiteltiin yleisöpuheenvuoroissa perin pohjin. Lopputuloksena voitiin todeta, että vaikka erottavia tekijöitä SDP:n sisällä riittää, on oleellisempaa silti yhdistävät tekijät, joita on monin verroin enemmän. Punavihreälle opiskelijalle ja ay-demarille on yhteistä on usko tasa-arvoiseen yhteiskuntaan ja ihmisten väliseen solidaarisuuteen. Aatepohja, jolle sosialidemokratia rakentuu on kestävä ja sen varaan voi rakentaa myös tulevaisuudessa. Keskustelussa kaivattiinkin selkeää ja toteuttamiskelpoista ohjelmaa seuraaviin eduskuntavaaleihin. Yleisö oli tyytyväinen keskustelun antiin ja totesi yksimielisesti, että aatteellista keskustelua tarvitaan. Tilaisuuden pääjärjestäjänä toiminut piirin varapuheenjohtaja Timo Kontio lupasi monistaa konseptin muihin tilaisuuksiin ympäri maata. Jatkoa siis on luvassa.