Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Niinistöltä hyvä veto hakea jatkokautta ilman puoluesidonnaisuutta. Puoluepolitiikan ulkopuolisuus vetoaa niin meillä kuin muuallakin.

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Läntisen Uudenmaan kuntajohtajia ja kansanedustajia koolla Karkkilassa. Kuntien ajankohtaisten asioiden ohella tuskaillaan yhdessä sotea.

Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Tämä viikonloppu oli joukkueiden. 💪Kaunis kiitos kullasta joukkuevoimistelijoille, lentopallojoukkueellemme onnea tuleviin mmkisoihin.

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

SDP Helsinki: Oma koti kohtuuhintaan

Ajankohtaista, Piirikokous 15:34

Helsingin Sosialidemokraattien piirikokous vaatii lisää kohtuuhintaista asuntotuotantoa Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle. Yhä useammat ihmiset haluavat vuosittain muuttaa kotinsa Helsinkiin, ja kaupungin väkiluku kasvaa vuosittain useilla tuhansilla. Asumisen hintaa nostaa kova kysyntä, ja tähän voidaan vastata vain kohtuuhintaisten asuntojen tarjontaa lisäämällä.

Muuttoliike jatkuu kohti kaupunkeja, hinnat nousevat ja asumisväljyys pienenee. SDP:n mielestä asuntopulaa ei ratkaista ylihinnoitelluilla miniasunnoilla eikä normienpurkutalkoilla, vaan tarvitaan monipuolista ja kestävää asuntotuotantoa. Korkotuettuja ARA-asuntoja pitäisi rakentaa Helsinkiin huomattavasti nykyistä 20 prosentin osuutta enemmän. Asunto-ohjelmaa laadittaessa muut puolueet eivät kuitenkaan tukeneet vaatimustamme prosenttiosuuden kasvattamisesta vaan ajattelivat enemmän rakentajien ja hyvätuloisten etua.

SDP Helsingin mielestä paitsi edullisiin vuokra-asuntoihin myös edulliseen omitusasumiseen kiinnipääsemistä on helpotettava tarjoamalla nykyistä enemmän osaomistusta, asumisoikeusasuntoja ja vastaavia uusia rahoitusmuotoja.

Omistusasumisella on Suomessa vahva asema asuntomarkkinoilla. Osa omistusasuntojen ostajista on kiinteistösijoittajia, jotka halpojen lainakorkojen turvin keräävät moninkertaiset voittonsa kuumentuneilla vuokramarkkinoilla. Tätä kautta julkinen asumistuki valuu näille sijoittajille.

Suomalaisten omaisuus on ollut pitkälti kiinni omistusasunnoissa ja omaisuus myös kasaantuu omistusasumisen myötä. Pienituloisen helsinkiläisen on lähes mahdotonta säästää vuokramenojen jälkeen omaa asuntoa varten. Siksi on kehitettävä rahoitusmalleja, jossa vuokralainen voi maksaa samalla asuntoa itselleen. Kuilu omistusasumisen ja kohtuuhintaisen vuokra-asumisen välillä on nyt liian syvä.