SDP Helsinki: Koulutusleikkaukset murentavat sivistyksen perustan

Ajankohtaista, Kannanotot 14:38

Hallituksen hyväksymä kilpailukykysopimus on leikkaamassa lisää korkeakoulutuksesta. Myös opiskelijoiden toimeentuloa on heikennetty. Koulutusleikkaukset ovat kohdistuneet erityisen rankasti Helsingin yliopistoon ja tämä näkyy niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin keskuudessa.

Helsingin yliopisto on maamme johtava tiedeyliopisto ja Helsingin seutu koko maan veturi. Helsingin yliopisto nousi tänä vuonna kansainvälisessä Shanghain rankingissa sijalle 56. Tämä johtuu pitkäjänteisestä työstä, jossa pikavoittoja ei jaeta.

Kilpailukykysopimuksen vaikutukset Helsingin yliopistoon ovat kolme miljoonaa euroa, ja tämä on jo tehtyjen leikkausten lisäksi. Vuoden 2016 budjetissa vähennykset ovat 50 miljoonaa euroa. Selkokielellä tämä tarkoittaa, että yliopiston henkilöstöä on irtisanottu satoja henkilöitä, opintojen elintärkeät tukipalvelut kärsivät ja yliopiston toimintaedellytykset huononevat merkittävästi.

Sivistys on maamme hyvinvoinnin perusta, ja maksuton korkeakoulutus antaa jokaiselle mahdollisuuden opiskella. Koulutusleikkauksille on tultava loppu.

Lisätietoja:
Hanna Isbom