Antti Lindtmanshared tweet on Twitter

Voisiko Holmströmin puheen yksityisen ja julkisen sektorin rooleista kiteyttää niin, että yhteiskuntaa ei pidä yrittää johtaa kuin yritystä.

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Bengt Holmströmillä todella vakuuttava ja ajatuksia herättävä esiintyminen eduskunnassa. Julkisen ja yksityisen raja. Soteen hyvät ohjeet.

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Tiilikainen:3:s sektori ei ole vastuussa köyhien ruokahuollosta, se ei tarvitse tukea.Haloo: sos.politiikka ei toimi, ruokajonot kasvavat!

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Kun sote-lausuntoja ja kyselyiden tuloksia lukee, ei voi kuin ihmetellä, että miten alunperinkään on saatu aikaan näin epäsuosittu esitys?

SDPshared image on Instagram

Kuntavaaleissa meillä kaikilla on mahdollisuus tehdä kaksi päätöstä. Päätös siitä, mitä mieltä olemme hallituksen politiikasta sekä päätös siitä, mihin suuntaan Suomen kuntia kehitetään. SDP:n vaihtoehto on inhimillinen ja turvallinen Suomi. Sellainen Suomi, jossa kaikki pidetään mukana. #kaikkimukana #sdp #kuntavaalit #suomi #politiikkasosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaaleissa meillä kaikilla on mahdollisuus tehdä kaksi päätöstä. Päätös siitä, mitä mieltä olemme hallituksen politiikasta sekä päätös siitä, mihin suuntaan Suomen kuntia kehitetään. SDP:n vaihtoehto on inhimillinen ja turvallinen Suomi. Sellainen Suomi, jossa kaikki pidetään mukana." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Sampo Terho sotesta Aamu tv:sä: "Henkilöstön määrä ei ole tärkeä" Persut eivät siis mahdollisista potkuista huolta kanna. Voi kylmyyttä.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys! Aiotko sinä äänestää jo ennakkoon vai vasta varsinaisena vaalipäivänä? Paina 👍, jos aiot äänestää ennakkoon Paina ❤, jos aiot äänestää vaalipäivänä Pidetään kaikki mukana!Sosialidemokraatit SDP

Matias Mäkynenshared image on Instagram

Huh! Huomenna lähtee käyntiin kolmansien kuntavaalieni ennakkoäänestys ja yhteensä jo yli 10. vaalini kokonaisuudessaan. Kaikki alkoi 2008 kuntavaaleista ja sen jälkeen on kaikenmoista ehtinyt tapahtua. Oppinut olen valtavasti ja nyt lähden innokkaampana ja osaavampana kuin koskaan hakemaan paikkaa Vaasan valtuustossa. Ensisijaisena tavoitteena mielessä nuorten mielenterveyspalveluiden parantaminen. Muita tärkeitä juttuja #digitalisaatio, #startup-Vaasa ja #kulttuuri-kentän laajentaminen kaupungissa. Muistakaa nro 81!matiasmakynen

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Onnea on vaalityön keskellä saada huomaavaiselta ihmiseltä suklaarasia tsemppaukseksi. Ihmiset - murheineen, iloineen, toiveineen ja kannustuksineen. He ovat syy siihen, että olen ehdolla vaaleissa. <3 Huomenna se äänestys sitten alkaa.kristiinasalonen

Risto Kolanen HKL-keskustelun pohjalta: Länsimetro tulossa vasta “jouluviinien aikaan” 2017

Ajankohtaista, Yleinen 14:34

Muistatteko, kuinka vielä maaliskuulla mainostettiin Helsingin metrossa ja busseissa: ”Länsimetroseksuaalit tulevat elokuulla 2016”! Se aika ohitettiin, ja vasta kesäkuulla tuli viivytystietoa. Uutta informaatiota luvataan virallisesti lokakuulla, mutta ennakkoarvio ei ole hyvä ensi kevään valmistumista ajatellen.

Kustannukset karkaavat

Länsimetro-keskustelussa 24.8. HKL:n kesämajalla Länsi-Ulapanniemessä helsinkiläiset ja espoolaiset saivat uutta tietoa viivästymisen syistä ja kustannuksista. Kustannukset ovat karanneet 713 miljoonasta eurosta yli n. 1,1 miljardiin 14 kilometrin ensimmäisestä vaiheesta. Maksajina olemme me, veroina ja lippujen hinnoissa. Toinen vaihe tuo uusia lisäkustannuksia.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoi myöhästymisen yllättäneen myös heidät yhtiössä. Asemien rakennusurakoissa ollaan vastaanottovaiheessa, jossa tilaaja kirjaa puutteet ja sovitaan aikataulu niiden korjaamiseksi. Toimintakokeet ja testaukset ovat käynnissä. Yhteiskoekäytössä varmistetaan metron turvallisuus ja kaikkien eri järjestelmien toimiminen yhdessä. Suunnitelma siihen on olemassa, mutta Kokkinen lupaa tarkempaa tietoa vasta lokakuulla – ja kaikki riippuu Helsingin Seudun Liikenteen luvasta aloittamiselle. Automatisointiongelman hän lykkäsi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen ja toimittaja Siemensin harteille.

Vihreiden Kasvi: Allianssimalli olisi parempi

Länsimetron hallituksen pitkäaikainen espoolainen jäsen, kansanedustaja Jyrki J. Kasvi (vihr) puolusti pöytäkirjojen salaisuutta sillä, että yhtiötä sitoo osakeyhtiölaki, jonka takia riita-asioita ja henkilöstökysymyksiä ym. ei voi sanoa ulospäin. Hän kannatti siirtymistä Ruotsin malliin, jossa yli puolet julkisessa omistuksessa olevista yhtiöistä soveltaa samaa avoimuutta kuin kunnallisissa liikelaitoksissa ja kuntayhtymissä.

Opetuksena myöhästymistä hän suosittaa tällaisille hankkeille esim. Tampereen ratatunnelirakentamisessa käytettävää nk. allianssimallia, jossa tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan yhteistyössä hanke toteutetaan yhdessä määritettyjen tavoitteiden ja reunaehtojen mukaisesti. Kunkin osapuolen etu on toimia koko projektin hyväksi ja löytää innovatiivisia ratkaisuja hankkeen toteuttamiseen. Länsimetro Oy:n hallintoa Kasvi piti liian ohuena. – Muutama juristi olisi tarpeen.

Kasvi yllätti yleisön synkähköllä arviolla metroliikenteen valmistumisesta, jota kysyin tilaisuuden vetäjänä.
– Varmaa tietoa ei ole, mutta epäilen liikenteen alkavan siinä ”jouluviinikauden aikaan” 2017.
Olemme siinä oletuksessa, että liikenne alkaisi ensi keväänä. Nyt täytyy vain toivoa, että Kasvin perheessä jouluviinikausi alkaa mahdollisimman aikaisin. Viinit korkataan puoli vuotta ennen!

Demareiden Kerola: Länsimetro virkatyöksi

Varatuomari, HSL hallituksen jäsen Hannele Kerola (sd) arvioi yhtiömallin toimivuutta hyvin kriittisesti kunnallisten ja seudullisten julkisten tehtävien hoidossa. Rakentamisen voisi viedä loppuun kaupunkien virkamiestyönä. – Avoimuus ja valvonta toteutuisivat paremmin kuin metroa nyt rakennuttavassa osakeyhtiössä. Ainakin kustannukset ovat karanneet täysin käsistä. Hänen mielestään pitää olla olemassa mittaristo, joilla seurataan toiminnan tuloksia ja mittaristo , josta nähdään mitä toiminta maksaa.

– Länsimetro Oy ei myy mitään. Kaikki rahoitus tulee joko veronmaksajilta tai mutkan kautta joukkoliikenteen käyttäjiltä. Kunnallisen perustoiminnan yhtiöittämisessä maksajana on joko kunta tai HSL ja sitä kautta joukkoliikenteen käyttäjät. Osakeyhtiömalli ei ole osakeyhtiölain mukaisesti paras toimintamalli tällaisessa hankkeessa, Kerola lausui.

Ajatus on hyvä, mutta se ei taida ehtiä enää tähän Länsimetro-hätään? Espoon kokoomus ja perussuomalaiset torjuivat ehdotuksen viikko sitten (25.8.) Yleisradion uutisissa, johon Kerolaa haastateltiin ehdotuksestaan.

Kerola myös näytti hyvin havainnollisen pahvilaskelman, johon hän on kirjannut länsimetron 1. Matinkylä- ja 2. Kivenlahti-vaiheen kustannukset valtion, Espoon, Helsingin ja HSL:n osalta. Kaupunkien lopulliset kustannukset laskevat HSL:n jäsenkunnilta perittävän infrarahan jälkeen. Espoo on silti ylivoimaisesti suurin maksaja.

Hän esitti myös Länsimetro Oy:n hallituksen eroamista tai toimitusjohtajan erottamista vastuunoton epäonnistumisesta. Paikalla oli muitakin espoolaisia kuten kunnalliskonkari Jarkko Rahkonen, jotka yhtyivät erovaatimuksiin. Tunnelma ja lämpö kesämajalla nousi muustakin syystä kuin saunan kuumentamisesta.

Länsimetro-päättäjät eivät tunne työmaaolosuhteita

HKL-liikelaitoksen johtokunnan pitkäaikainen jäsen Ari Lehtinen (sd) penäsi Kokkiselta ja Kasvilta kovasti yksityiskohtaisia tietoja yhteiskoekäytön suunnitelmien julkisuudesta ja rakennusvalvontaviranomaisten luvista sekä kesän 2016 aikataulutiedotuksen puutteita.

Lehtinen oli nuorena 1980-luvulla metrotyömailla ja kysyi niiden viikkokokouksista, joissa työn valmistumista aina seurataan. Kokkinen ja Kasvi eivät ole käyneet työmaakokouksissa, vaan ovat olleet toisen käden tiedon varassa.

Bussi 20 reitin kaipuu

Saarelaisten puheenvuoroissa ihmeteltiin sitä, miksi miksi Lauttasaari saa muita helsinkiläisiä huonomman metron ja miksi uudet bussilinjat otettiin paljon ennen metron tuloa. Auni-Marja Vilavaara ja Astrid Gartz mm. kaipasivat Erottajan bussilinjan 20 entistä reittiä takaisin. – Eivät kaikki mene Kamppiin.

Lauttasaaressa monet meistä pitävät virheenä, että vanhat bussivuorot lopetettiin, vaikka länsimetro ei tullutkaan elokuulla 2016 liikenteeseen. Entiset 65A ja 66A veidät hyvin keskiseen ja pohjoiseen Helsinkiin.

Julkisen liikenteen maineelle länsimetro ei tee hyvää. Paine hinnankorotuksiin syntyy, oli yleinen huoli, mm. Stefan Lomanin ja Erkki Tolosen puheissa. Loman korosti lapsiperheen kustannuksia lasten harrastuksissa julkisessa liikenteessä.

Yhteenvetoni keskustelusta

Länsimetro on julkisen liikenteen maineen kannalta hankalasti epäonnistunut projekti, jossa on useita vaikuttajia: Oy ja sen projektioyhtiö alihankkijoineen, HSL ja HKL, jolle Kokkinen lykkäsi vastuuta automatisointivirheistä. Rakennuttajaprojekin konsulttiyhtiö ruotsalainen Sweco pääsi keskustelussa yllättävän vähällä, vaikka Länsimetro Oy:n päättäjät näyttävät olleen sen tiedotusvirran vankeina, voi arvioida.

HKL:n johtokunta ei suosittanut apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin neuvottelemaa uutta Siemen-sopimusta loppukeväällä 2012. Demarit äänestivät kaupunginhallituksessa sitä vastaan. Olin mukana varajäsenenä. Enemmistö päättii uudesta Siemens-virheestä.

Länsimetro Oy:stä Espoo omistaa 85 %, Helsinki 15 %. Sen hallituksessa on Espoosta virkamiehiä ja kolmen suurimman poliittisen ryhmän edustajia, joiden suut ovat liimatut. Helsingin edustus on vain virkamiehiä. Hallituksen puheenjohtaja on tekninen johtaja Olli Isotalo, jolla on erikoinen kaksoisrooli. Hän on kaupungille virkavastuussa, mutta yhtiölle osayhtiölain vastuussa.

Usea ihminen kehotti HKL:n majalla siihen opiksi ottamiseen, että Raide-Jokerin ylikunnallisessa ja valtion tukemassa rakentamisessa ei tehdä samoja virheitä.

xxx

Tilaisuuden järjestivät Lauttasaaren sosialidemokraatit ja myös liikenneduunareita edustava Julkishallinnon Helsingin sosialidemokraatit, jotka ovat tehneet vuosittaista avointa ja julkista HKL-majayhteistyötä elokuulta 1998 alkaen.