Kristiina Salonenshared image on Instagram

Suvivirsi, mansikkakakku, tikkujäätelöt ja lasten leikki. Niistä oli Sinilinnun kevätjuhla tehty. Pienen käärön kanssa me äidit sinne syksyllä menimme. Ja tänään seurasimme leikkivien taaperoiden iloista vilskettä ja melskettä. Niin, se nopeaan kulkeva aika. Näin se konkretisoituu. Ja ah, se kaunis kevätjuhlien haikeus. #sinilintu #vauva #kevätjuhlakristiinasalonen

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Niinistöltä hyvä veto hakea jatkokautta ilman puoluesidonnaisuutta. Puoluepolitiikan ulkopuolisuus vetoaa niin meillä kuin muuallakin.

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Läntisen Uudenmaan kuntajohtajia ja kansanedustajia koolla Karkkilassa. Kuntien ajankohtaisten asioiden ohella tuskaillaan yhdessä sotea.

Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Tämä viikonloppu oli joukkueiden. 💪Kaunis kiitos kullasta joukkuevoimistelijoille, lentopallojoukkueellemme onnea tuleviin mmkisoihin.

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Risto Kolanen 22.3.2017 Kallio-lehdessä: Uhkaako suuri pientä kulttuuripolitiikassa?

Tuleva keskustakirjasto uhkaa lähikirjastojen voimavaroja, moni pelkäsi ennen valtuustopäätöstä kaksi vuotta sitten. Guggenheim vie yksityistä taiderahaa muilta, jotkut vastustajat pelkäsivät. KAVI:n, kansallisen audiovisuaalisen instituutin siirtyminen Oodi-keskustakirjastoon sulkee perinteisen, viehättävän elokuvateatteri Orionin Eerikinkadulla.

Uusimpana pelkona, melkein varmana tietona, sanotaan, että Tanssin talon tulo syö Kaapelin toisesta päädystä eteläisen työväenopiston tilat. Äsken Kulttuurikeskuksen johto toi lautakunnalle esityksen, että irtisanoisimme Eläintarhan vierastaiteilijakodin tuosta noin. Lautakunta katsoi, että pääkaupunki tarvitsee yhä kansainvälisiä taiteilijavieraita varten toimivan residenssin, joka on tärkeä etenkin kulttuurin pienemmille ryhmille.

Tavalliselle kansalaiselle tärkeät asiat

Pidän tärkeänä, että Helsingin kulttuuri- ja kirjastopolitiikkaa ei johdeta vain ”suuruuden ekonomiasta” käsin, vaikka nämä isot hankkeet ovat kansainväliselle maineelle tärkeitä. Tavalliselle kaupunkilaiselle lähellä arkielämää olevat sivistyspalvelut, työväenopisto ja kirjasto ovat keskeisiä.

Suomenkielinen työväenopisto joutui Helsingin johtamisuudistusta vikaurille vieneiden ammattinuorisopoliitikkojen laatikkoleikissä kokonaan väärään rooteliin, kun se laitettiin suomenkielisen opetusjaoston alapuolelle opetusviraston työnjakoon. ”Työvis” ei ole vain oppilaitos, se on myös kulttuuri- ja sivistyslaitos, jonka oikea paikka olisi kulttuuri- ja vapaa-aikasektori. Näin se on myös opetus- ja kulttuuriministeriön työnjaossa.

Arbis haluttiin ruotsinkielisen opetusyksikön puitteisiin. Kun häntä ohjaa koiraa, opisto upotetaan samaan organisaatiomassaan, jossa sitä ei suojaa sama lakisääteinen rahoitustuki kuin perusopetusta. Ei ole vaikea arvata, mistä leikataan ensin…jos talous ei parane.

Aluetaloissa luontevasti yhdessä

Monessa alue- ja monitoimitalossa työväenopiston palvelut ovat muun kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen kanssa yhtä; kirjasto, kulke, nuorisotoimi. Samalla yli 100 vuotta toiminut työväenopiston johtokunta lopetetaan, mikä on melkoinen kulttuuriskandaali Pohjois-Euroopan suurimmassa vapaan sivistystyön laitoksessa.

Malmitalolla, Stoassa, Kanneltalolla ja Vuotalossa ihmetellään, kun perinteinen hyvä palveluyhteistyö katkeaa hallinnolliseen erottamiseen. Opistoisännät ja vahtimestarit heitetään omaan lokeroon taloissa.

Kaapeli on tanssin ja kuvataiteen talo

Oma erityislukunsa on uhka, joka kohdistuu eteläisen työväenopiston uloslyöntiin Kaapelitehtaalta, jonne se kotiutui Lauttasaaresta 25 vuotta sitten Jörn Donnerin ”Kaapeli kulttuurille” idean myötä. Se syntyi Donnerin johtamassa kulttuurikomiteassa 1990-luvun alussa, kun alueellisia kulttuuri- ja monitoimitaloja laajennettiin kasvavassa Helsingissä. Kaapeli on hieno julkinen-yksityinen -yhteistyöesimerkki

Kaapeli on jo nyt Tanssin talo, joten kaikkea ei tarvitse rakentaa alusta. Erkon säätiön tuen edellyttämä uusrakennus tulee Pannuhallin ja museoiden väliin, päätyyn. Siitä huolimatta Kaapelin sisäisessä nollasummapelissä opistoa uhkaa lähtö Kaapelitehtaan C-portaasta, jonne tulisi hallinto- ja toimistotiloja. Vaihtoehtona olisi karkottaa kulttuuritoimijoita, mikä ei olisi hyvästä.
Erityisen paha muutos olisi eteläisen työväenopiston kuvataideopetuksen opiskelijoille ja opettajille, jotka vetosivat talvella päättäjiin; he eivät tiedä, missä opetus on syksyllä. Hapen tiloista Kalasatamasta luovutaan kesällä. Se on ollut opiston kuvataidekeskus. Kuvataiteella on sitä paitsi nyt paljon muita toimijoita Kaapelilla. Vapaa Taidekoulu, Galleria Vaaga, Drawning Gallery, Jukka Male museo, Aapeli, Septeria ym. sekä tietysti Valokuvataiteen museo.

Opiston kuvataideharrastajat ovat varmasti hyvin potentiaalinen Tanssin talon käyttäjäryhmä. Keski-ikäiset naiset kantava helsinkiläistä kulttuuria tekijöinä ja katsojina. On tyhmää asettaa tanssia ja kuvataidetta keinotekoisesti vastakkain.

Damokleen miekka

kirjaston käyttötalouden päällä

Toinen huoleni on kirjaston tilanne organisaatiouudistuksessa. Se alennettiin ”palvelukokonaisuudesta palveluksi”. Suomen suurin kirjasto, Helsingin vapaa-aikatoimen suurin työllistävä yksikkö, kirjastotoimi vertautuu nyt uudistuksessa nuorisotoimen yhteen alueelliseen yksikköön.

Suurempi uhka lähikirjastoille on kaupunginvaltuuston 12.11.2014 hyväksymässä talousarviossa oleva linjaus siitä, että Keskustakirjastoajan ”käyttötalouden toimintamenojen nousupaineesta” olisi vähintään puolet katettava kirjastotoimen toimintamenojen sisältä tai uusilla kirjastoimen ulkopuolisilla lähteillä”- Lautakunta on neljä kertaa kirjastovuokrien yhteydessä todennut, että se on käytännössä aivan liian ahdas. Töölön kirjaston korjaus ja Maunulan kirjaston kattaminen nousivat kustannuksiltaan. Herttoniemen ja Laajasalon kirjaston vuokrataso nousevat, kun uudet valmistuvat. Herttoniemessä muutos lykkääntyy. Lautakunnan mielestä vuokranousu on katettava kokonaan kirjastoimen raamin päälle ja lisättävä talousarviokehyksiin. Se ei saa heikentää kirjastotoimen muuta käyttötaloutta, koska se voisi uhata pienempien lähikirjastojen tulevaisuutta.

Kirjaston ja työväenopiston paikka

Pormestarimalli on lattiatasolla keskitetty, virkavaltaistava muutos, jota lienee vaikea peruuttaa. Olisi ainakin toivottavaa, että Helsingin kaupunki pystyisi seuraavalla kaudella korjaamaan omia virheitään ja tarkistamaan kirjaston ja työväenopiston paikkaa esim. yhtenä palvelukokonaisuutena, jonka päätöksiä ohjaisi ”kirjasto- ja työväenopisto-jaosto” kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen uuden superlautakunnan alla.
Tiedän, että alueen virastopäälliköt tekivät viime toukokuulla tällaisen esityksen. Se ei kelvannut johtamisjaostolle, kaupunginhallitukselle ja valtuustolle, vaikka tekijät olivat alan parhaita asiantuntijoita. Hallintokanslerit ohittivat sisältötuntemuksen.
Risto Kolanen

Kirjoittaja on päätoimittaja, joka on toiminut työväenopiston johtokunnassa 1997–2008, siitä puheenjohtajana 2001–2008 sekä kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa 2009– 2017

(Ilmestyi kolumnina Kallio-lehden numerossa 6/2017 – 22.3.2017)