Puheenjohtaja Risto Kolanen piirikokouksessa: Sdp:n aktiivit kaipaavat puheenjohtajaehdokkaiden välisiä keskusteluja

Ensimmäistä kertaa yhdeksän puheenjohtajaehdokkaan joukosta Hämeenlinnan puoluekokouksessa 2008 puheenjohtajaksi valittu Jutta Urpilainen saa Seinäjoelle haastajan. Tänä aikana puoluesihteerit on vaihdettu joka kerta; varapuheenjohtajat menivät viimeksi kokonaan uusiksi, eduskuntaryhmän johtoa vaihdettiin rytminvaihdoksen nimissä. Ministerikierrätys tehtiin viime keväänä.

xxxx

Avasin Helsingin demareiden puoluekokousryhmän kokouksen keskiviikkona 19.3. lukemalla ääneen Jacob Södermanista samana päivänä ilmestyneen kirjan mottositaatin, jonka hän oli valinnut kreikkalaiselta antiikin runoilijalta Pindarokselta (520–440 e.kr.). Se kuuluu näin.

– Älä ihaile valtaa,
– Älä vihaa vihollistasi
– Äläkä käännä kärsiville selkää
Toivon tätä ajatusta puoluekokouksen hengeksi
.

xxx
Suurta aate- ja linjakeskustelua on toivottu. Nyt pitäisi ryhtyä toimeksi, on puolitoista kuukautta aikaa. Antti Rinne on kiertänyt pitkälle toista kuukautta ympäri Suomea omissa eri tilaisuuksissa. Jutta Urpilainen kiertää Eurooppa-aiheesta meppiehdokkaiden ja Sdp:n näkyvien vanhojen vaikuttajien ja johtohahmojen kanssa. Mutta he eivät ole ehdolla enää puheenjohtajiksi.

Kiertueet eivät kohtaa. Puheenehdokkaat puhuvat toistensa ohitse. Kampanjoiden esikuntaihmiset, palkolliset toimitsijat tai avustajat, henkilösomeilevat verkossa pikkulaukauksillaan. Sdp ei saa tuhlata tuhannen taalan paikkaa puhua myös asioista, tehdyn ja tulevan politiikan linjoista.

Antti Rinne on eilen julkaissut oman kirjasensa ehdokkuuden linjauksista. Oletan, että Jutta Urpilaiselta tulee jotain vastaavaa. Lisäksi hänellä on kuuden vuoden näyttö linjanvetäjänä tukenaan. Puoluevaltuusto viikon päästä on kentän ja piirien puoluevaltuutettujen foorumi.

Varmaan kentän ja valitsijoiden edessä nöyrä ehdokas tulee jokaisen puoluekokousryhmän eteen – erikseen tai jopa yhdessä. Mutta nekin ovat suljettuja foorumeita. Nyt pitäisi saada kenttä mukaan, kysymään, kuuntelemaan ja evästämään sen pohjalta omia edustajiaan. Epätietoisten, kantaa hakevien tai (meidän) muuta etsivien määrä, kolmas ryhmä on yhä suuri.

xxx

Ehdotan ja pyrin siihen, että järjestämme avoimen, julkisen väittely- ja keskustelutilaisuuden Helsingissä vapun alla tai heti sen jälkeen yhdessä kolmen piirijärjestön, Helsinki, Uusimaa ja Fsd, voimin.

Tällainen toteutui toukokuulla 2002, jolloin Helsingin Työväentalo täyttyi pääministeri Paavo Lipposen ja ulkoministeri Erkki Tuomiojan julkisella väittelyllä. Toimittaja Unto Hämäläinen juonsi. Yleisö sai tehdä kysymyksiä, aiheet lapulle ja ne vietiin juontajalle. Pääsin itsekin salista kysymään. Ehdokkaat vastaavat SAMAAN aiheeseen, kysymykseen, jolloin erot tulevat näkyviin.

Se oli ainoa elävien ihmisten edessä pidetty väittely; toinen oli Hannu Lehtilän vetämänä Lauantaiseurassa TV1:ssä.

Luonnollisesti samanlaisia tilaisuuksia pitäisi olla Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa jne. piirien yhteisinä tapahtumina. Niiden järjestäminen kuuluu muille piireille.