Nasima Razmyarin ryhmäpuheenvuoro kaupunginvaltuustossa

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut!

Päivä päivältä parempi Helsinki. Tuohon meidän kannattaa pyrkiä, tuosta innostua, tuota tavoitella.

Mitä se sitten tarkoittaa?

Sitä että Helsinki on jatkossa joka vuosi aiempaa tasa-arvoisempi ja menestyneempi. Sitä että lapset saavat hyvät eväät elämään ja vanhemmat oivan hoidon ja huolenpidon riippumatta siitä, missä he asuvat, miten varakkaita he ovat tai miten he osaavat pyörittää byrokratiaa. Sitä että yrittäjyydestä unelmoivalla on helpompi polku toteuttaa unelmaansa.

Me haluamme, että Helsingissä jokainen nuori pääsee opiskelemaan, jokainen koulu on hyvä koulu, jokainen kaupunginosa on viihtyisä, jokaisella unelmalla on vähintäänkin mahdollisuus muuttua todeksi ja jokainen ikäihminen saa kokea arvokkaan vanhuuden.

Lähtötilanne ei ole huono. Eriarvoistuminen on maailmanlaajuinen suurkaupunkien haaste. Niin myös Helsingin. Me olemme kuitenkin onnistuneet torjumaan eriarvoistumista monia muita suurkaupunkeja paremmin. Tätä työtä on siksi hyvä jatkaa. Me tiedämme, että teoilla ja päätöksillä on merkitystä.

Jotta onnistumme, me tarvitsemme osuvaa kaupunkipolitiikkaa. Hyvän strategian joka ylittää hallinnon toimialarajat. Monimuotoista asuntotuotantoa, jossa hipsteri kohtaa stadin kundin, asuntonsa omistava vuokralla asuvan, työtön yrittäjän. Tässä ajassa kaikki arvokas syntyy vuorovaikutuksessa ja vuorovaikutus sikiää kaavoituksesta. Olkoonkin että tuo ei kuulosta kovin runolliselta.

Lapset ja nuoret. Toisen alueen koulut ovat suositumpia kuin toisen. On luonnollista, että vanhemmat pyrkivät tarjoamaan lapsilleen parasta mahdollista lähtökohtaa elämälle. Yhteisön näkökulma on kuitenkin laajempi. Yhteisölle on arvokasta, että jokainen pysyy mukana, että kukaan ei jää syrjään, että yhtään nuorta ei unohdeta vain siksi, että resurssit eivät riitä. Siksi me tarvitsemme lisää opettajia, osaamista ja voimavaroja tehdä enemmän niihin kouluihin ja päiväkoteihin, joissa erityistä tarvetta tälle tuelle on. Jokaisen Helsingin koulun tulee olla sellainen, jonne voisimme oman lapsemme turvallisin mielin ohjata.

Työpaikat. On monta tapaa rakentaa hyvä elämä ja työ on yksi tärkeä osa tätä palapeliä. Helsingin elinvoimaisuus ja kilpailukyky, toimivat palvelut yrityksille, osaava työvoima, tulkoon se Suomesta tai ulkomailta, kaikkia noita tarvitaan, jotta syntyy työpaikkoja ja hyvinvointia jakaa niille jotka sitä tarvitsevat. Suomi tarvitsee kipeästi työperäistä maahanmuuttoa pärjätäkseen, kun väestö nyt ikääntyy. Erityisen suuri tuo tarve on Helsingissä.

Ikäihmiset. Tänään hoivan resurssit eivät ole riittävät takaamaan arvokasta hoivaa ja huolenpitoa ikäihmisille. Kotihoidon palvelutaso ja henkilökunnan työtyytyväisyys eivät ole sillä tasolla, jossa ne hyvinvoivassa kaupungissa tulisivat olla. Kotihoidon epäkohdista on Helsinkiä huomautettu jopa AVIn toimesta. Niiden vanhusten, jotka eivät kotona enää pärjää, on päästävä nopeammin palveluasumisen piiriin. Minun synnyinmaani on yksi maailman köyhimmistä, mutta yhdestä asiasta pidetään köyhyydenkin keskellä huolta: vanhuksia ei jätetä yksin. Tässä asiassa Helsinki pystyy parempaan.

Elämä. Työ kun ei ole kaikki. Helsinkiläisten hyvinvointi syntyy myös liikunnasta, kulttuurista ja viihtyisästä elinympäristöstä. Kaupungin tehtävä on luoda elämyksiä ja menestystä. Flow. Kaupunkipyörät. Allas. Ravintolapäivä. Asukkaille avautuvat rannat. Mikä on seuraava hieno juttu Helsingissä? Siihen me voimme vaikuttaa avaamalla polun innostuneille helsinkiläisille rakentaa kaupungistaan itselleen mieluisa.

Helsinki on monella mittareilla arvioitu yhdeksi maailman parhaista kaupungeista. Siitä meidän on syytä olla ylpeitä. Ranking-listat tuovat kaupungille positiivista julkisuutta ja houkuttelevat ihmisiä Helsinkiin. Yksi ranking on kuitenkin ylitse muiden. Nimittäin helsinkiläiset itse. Siinä vaiheessa, kun kotihoidossa oleva mummo, innostunut yrittäjä tai koulunsa kesken jättänyt nuori kokee, että Helsinki pitää huolta silloin kun tarve on, ja antaa tarpeen vaatiessa tilaa tehdä itse – silloin olemme onnistuneet.

Arvoisa puheenjohtaja. Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä esittää strategian hyväksymistä.