Antti Lindtmanshared tweet on Twitter

Voisiko Holmströmin puheen yksityisen ja julkisen sektorin rooleista kiteyttää niin, että yhteiskuntaa ei pidä yrittää johtaa kuin yritystä.

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Bengt Holmströmillä todella vakuuttava ja ajatuksia herättävä esiintyminen eduskunnassa. Julkisen ja yksityisen raja. Soteen hyvät ohjeet.

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Tiilikainen:3:s sektori ei ole vastuussa köyhien ruokahuollosta, se ei tarvitse tukea.Haloo: sos.politiikka ei toimi, ruokajonot kasvavat!

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Kun sote-lausuntoja ja kyselyiden tuloksia lukee, ei voi kuin ihmetellä, että miten alunperinkään on saatu aikaan näin epäsuosittu esitys?

SDPshared image on Instagram

Kuntavaaleissa meillä kaikilla on mahdollisuus tehdä kaksi päätöstä. Päätös siitä, mitä mieltä olemme hallituksen politiikasta sekä päätös siitä, mihin suuntaan Suomen kuntia kehitetään. SDP:n vaihtoehto on inhimillinen ja turvallinen Suomi. Sellainen Suomi, jossa kaikki pidetään mukana. #kaikkimukana #sdp #kuntavaalit #suomi #politiikkasosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaaleissa meillä kaikilla on mahdollisuus tehdä kaksi päätöstä. Päätös siitä, mitä mieltä olemme hallituksen politiikasta sekä päätös siitä, mihin suuntaan Suomen kuntia kehitetään. SDP:n vaihtoehto on inhimillinen ja turvallinen Suomi. Sellainen Suomi, jossa kaikki pidetään mukana." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Sampo Terho sotesta Aamu tv:sä: "Henkilöstön määrä ei ole tärkeä" Persut eivät siis mahdollisista potkuista huolta kanna. Voi kylmyyttä.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys! Aiotko sinä äänestää jo ennakkoon vai vasta varsinaisena vaalipäivänä? Paina 👍, jos aiot äänestää ennakkoon Paina ❤, jos aiot äänestää vaalipäivänä Pidetään kaikki mukana!Sosialidemokraatit SDP

Matias Mäkynenshared image on Instagram

Huh! Huomenna lähtee käyntiin kolmansien kuntavaalieni ennakkoäänestys ja yhteensä jo yli 10. vaalini kokonaisuudessaan. Kaikki alkoi 2008 kuntavaaleista ja sen jälkeen on kaikenmoista ehtinyt tapahtua. Oppinut olen valtavasti ja nyt lähden innokkaampana ja osaavampana kuin koskaan hakemaan paikkaa Vaasan valtuustossa. Ensisijaisena tavoitteena mielessä nuorten mielenterveyspalveluiden parantaminen. Muita tärkeitä juttuja #digitalisaatio, #startup-Vaasa ja #kulttuuri-kentän laajentaminen kaupungissa. Muistakaa nro 81!matiasmakynen

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Onnea on vaalityön keskellä saada huomaavaiselta ihmiseltä suklaarasia tsemppaukseksi. Ihmiset - murheineen, iloineen, toiveineen ja kannustuksineen. He ovat syy siihen, että olen ehdolla vaaleissa. <3 Huomenna se äänestys sitten alkaa.kristiinasalonen

Näkkäläjärvi ja Torsti: Suomella on varaa inhimilliseen turvapaikkapolitiikkaan

Yleinen 13:25

Helsingin Sanomat uutisoi tänään (23.8.2016) Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisusta, jossa Ruotsin valtio hävisi irakilaisperheen käännytyspäätöstä koskevan tapauksen. EIT:n mukaan terroristijärjestö al-Qaidan vainoaman, Ruotsiin paenneen perheen käännytys rikkoisi Euroopan ihmisoikeussopimuksen kolmatta artiklaa, jossa kielletään kidutus ja epäinhimillinen sekä alentava kohtelu. Tämä päätös on kiinnostava myös Suomen kannalta, sillä oikeusoppineiden mukaan se voi toimia ennakkotapauksena myös muissa maissa. Turun yliopiston oikeustieteen professori Juha Lavapuro arvioi Helsingin Sanomissa, että tapaus pakottaa myös Suomen arvioimaan tarkemmin irakilaisten turvapaikanhakijoiden tapauksia. Myös Helsingin ylipiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen on samoilla linjoilla.

Olemme saaneet lukea viime aikoina useita todistuksia kiristyneestä ja osin epäinhimillisestä turvapaikkapolitiikasta. Toimittaja Jeanette Björkman kertoi artikkelissaan, kuinka Suomi on käännyttänyt nigerialaisia turvapaikanhakijoita, jotka ovat ihmiskaupan uhreja. Irakilaisia käännytetään pommitettuihin kaupunkeihin, tai maan sisäisiksi pakolaisiksi paikkoihin, joissa heillä ei ole sukulaisia, työtä tai asuntoa. Kuitenkin YK:n pakolaisjärjestö UNHCR suosittelee, ettei sisäistä pakoa pitäisi soveltaa Irakissa ollenkaan.

Näiden uutisten keskellä monet turvapaikan hakijoiden kanssa työskentelevät ja vapaaehtoistyötä tekevät tuntevat epätoivoa ihmisten hätää todistaessaan. Valitusaikoja on lyhennetty, eikä kaikille kielteisen päätöksen saaneille tunnu löytyvän apua valituksen tekemiseen. Turvapaikkapäätöksiä ei voi ohjata poliittisesti, vaan Suomen on noudatettava ihmisoikeussopimuksia, joiden perusteella vainoa pakeneville tarjotaan turvaa. Kansainvälisiä sopimuksia on noudatettava myös taloudellisesti tiukkoina aikoina. EIT:n ratkaisu huomioiden Irakia, Somalia ja Afganistania ei voida luokitella turvallisiksi maiksi.

Sixten Korkman kirjoitti kolumnissaan (HS 16.8.), että ”Aikamme kaipaa avoimuuden ja suvaitsevaisuuden puolestapuhujia.” Heitä toden totta tarvitaan. On aika nousta nousevaa nationalismia vastaan ja puhua ihmisyyden puolesta. Suomella on varaa inhimillisyyteen. Ihmisiä ei voi karkottaa keskelle sotaa ja vainoa.

Mikkel Näkkäläjärvi
Sosialidemokraattiset Nuoret ry