Mitä hyvää seuraavaksi

Osallistu 09:43

mhs logo sd

Kesäkampanjan mitä hyvää seuraavaksi -kysymykseen vastattiin ajatuksella

Stadin demarien kesäkampanja 2013 haastoi kaupunkilaisia pohtimaan työväenliikkeen seuraavaa suurta tavoitetta. Haasteeseen vastattiin osastojen, piirin ja Stadin Demarinuorten kampanjateltoilla sekä verkkosivulla parisensataa kertaa.

Tulevaisuuden suuriksi tavoitteiksi nimettiin globaali solidaarisuus, tasa-arvoisuuden ulottaminen maahanmuuttajiin, ihmiskaupan lopettaminen sekä ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Ylikuluttamisen sijaan tahdottiin kestävää yhteiskuntaa sekä työväen osuuskuntaliikkeen renessanssia.

Monissa vastauksissa vaadittiin pitämään kiinni olemassa olevista hyvinvointivaltion tavoitteista: täystyöllisyydestä, toimivasta julkisesta terveydenhuollosta sekä laadukkaasta vanhustenhoidosta. Nuorten syrjäytymisen vastaiseen kamppailuun vaadittiin kaikkien osapuolten yhteistyötä.

Seksuaalista yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta puolustaneen HelsinkiPride 2013 ‑tapahtuman osanottajat haluavat tasa-arvoisen avioliittolain sekä translain uudistuksen. Korttiin saatettiin kynäillä ytimekkäästi myös toive: ”Rakkautta!”.

Helsinkiin toivottiin maksutonta joukkoliikennettä, Keskuspuiston ja muiden viheralueiden säilyttämistä sekä Malmille skeittipaikkaa.

Kampanjan vastaanotto oli positiivinen. Kampanjamateriaalia kiiteltiin nuorekkaan tuoreesta ulkoasusta. Kokonaisuudessaan kampanja vahvisti sitä ajatusta, että ihmisten näkemyksistä kannattaa olla aktiivisesti kiinnostunut ja että kampanjan menestystä voi mitata sillä, kuinka hyvin se saa ihmiset pohtimaan avoimia kysymyksiä.

Kampanja huipentui Suomenlinnassa elokuussa vietettyyn piknikkiin. Jäätelöä, mehua ja kampanjakortteja jaettiin saarelle matkanneille kaupunkilaisille, minkä jälkeen kokoonnuttiin Kirkkopuistoon viettämään aikaa yhdessä ja pelaamaan mölkkyä. Trubaduuri Tervo toi hyvää mieltä yhtä lailla piknik-seurueelle kuin ohikulkeville kaupunkilaisille ja turisteille.

Pelkästään jalan ja jäätelölaukku olalla kampanjaa ei tehty, vaan sitä tuki Facebookiin perustettu verkkosivu. Sieltä voi käydä katsomassa videoituja vastauksia mitä hyvää seuraavaksi ‑kysymykseen sekä tarkistamassa, kuka voittikaan kampanjan pääpalkinnon, 300 euron suuruisen Finnish Design Shopin lahjakortin.

Kampanjan Facebook-verkkosivu: www.facebook.com/mitahyvaaseuraavaksi