Matti Niemi haastoi Wille Rydmanin Painobaarissa

Kävelen torstaina 5.3. sisään täyteen Painobaariin, Postitalon vieressä. Paikalla on superottelun tuntua. Matti Niemi (sd) ja Wille Rydman (kok) toistavat 2011 vaalien väittelyasetelman nuorina koulutettuina miehinä.

Istun viimeiseen vapaaseen tuoliin, joka vie minut skumppaa juovien kokoomusopiskelijoiden kantapöytään. He lupaavat kommentoida toimittajalle suorituksia. En tiedä mitä 2011 väittelyssä tapahtui, mutta Rydman ei nyt käytä maahanmuuttokorttia. Pääministeripuolueen eduskuntaryhmän kansainvälinen sihteeri on korrekti.

Väittely on rentoa, asiantuntevaa ja sopivalla tavalla toista arvostavaa, vaikka ollaan eri mieltä monesta. Toista tuntia kestäneen ensimmäisen erän aikana sanan säilä leikkaa taloutta, työllisyyttä, velkaongelmaa ja hyvinvoinnin parantamista tai säilyttämistä.

Rakenteita muutettava leikkausten sijaan

Matti Niemi on VTK ja politiikan ammattilainen, joka on työskennellyt kahden sd-valtiovarainministerin Jutta Urpilaisen ja Antti Rinteen erityisavustajakunnassa.

Hänen mukaansa paljon tehtiin tällä kaudella, myös 5-10 miljardin välillä säästöjä. – Muutos vaatii pitkäjänteisyyttä. Leikkausten sijaan puhusin rakenteiden muutoksista, jotka ovat välttämättömiä.

Raideliikenteeseen ja tieverkkoon panostaminen on nyt keskeistä. – Pisara-rata toisi 20 000 henkilötyövuotta pääkaunkiseudulle, mikä lisäisi kansalaisten ostovoimaa. Sen toteuttaminen on avainasioita Helsingin seudun menestykselle tulevaisuudessa, Niemi huomauttaa Pisaran jarruttajapuolueen edustajalle.

Suomen velkaantumisongelmassa Niemi pitää keskeisenä sitä, että tulot, kansantuote on pudonnut, kun vienti ei ole vetänyt kunnolla. Veroaste 43-44 % on kohtuullinen. Kokoomus haluaa laskea sen 40 %:iin, mikä leikkaa valtiotaloutta 8 miljardilla. Jos siihen laskee budjettivajeen 5 miljardia, ollaan aika huikealla alasajaon tasolla, hän huomauttaa Rydmanille ja lisää, ettei yhteisöveron lasku v. 2014 alusta tuonut luultuja dynaamisia vaikutuksia.

Kun BKT putoaa, veroaste nousee – Suomessa pitää keskittyä kansakunnan lisätuloihin ja myös lisäverotuloihin – ei menoleikkauksiin, hän arvostelee leikkauslistoilla kilpailevia puolueita ja poliitikkoja.

Työn hinta ei ole keskeisesti suurempi kuin meidän vertailumaissa. Suomalaisille tuotteille ei ole ollut kysyntää riittävästi; tuotteita ja osaamista pitää uudista.

Parempi yhteiskunta huonommissa olosuhteissa

Matti Niemen Suomeen kuuluu maksuton koulutus ja terveydenhoito sekä työmarkinajärjestöjen rakentava yhteistyö. Hän huomauttaa etujärjestöjen vallanpurkaja Rydmanille, että TES:n yleissitovuus märittyy työnantajaliittoon kuulumisen perusteella. – Jos työanatajapuoli haluaa luopua yleissitoivuudesta, siellä voidaan ajaa aina EK alas. Mutta tämähän ei helpota yrityusten taakkaa.

Politiikan leikkaus vs. elvytys -kiistat kiteytyvät Niemen mukaan siihen, että Suomessa pitäisi tehdä parempi yhteiskunta aiempaa huonommissa taloudellisissa olosuhteissa. Pitää katsoaa rohkeasti eteenpäin ja vaalia oikeudenmukaisuutta.

Kysynnän ja tarjonnan yhteys

– Jos ei ole kysyntää, ei tarjonnastakaan ole mitään hyötyä. Toisaalta ei minusta voida ajatella niin, että esim. kotihoidontuella kannustetaan aktiivisia ja fiksuja ihmisiä jäämään kotiin, vaikka on työttömyyttä. Kysynnän lisäämisessä ei ole paljon mieltä, jos ei ole tarpeeksi osaavaa työvoimaa työmarkkinoilla.

On tarvetta kysyntää lisääviin toimenpiteisiin, mutta Suomen julkisella kulutuksella ei yksistään pysytytä ratakaisemaan maailmantalouden alamäkeen pohjaavaa kysyntälamaa.

– Samalla kun kysyntään vauhditetaan, pitää jatkaa myös rakenteellisia uudistuksia. SDP:n politiikan tavoitteena tulee olla täystyöllisyys, Niemi linjaa verkkosivuillaan vastauksena Jukka Torikan kysymyksiin.

Katso enemmän: www.mattiniemi.fi

Risto Kolanen

Kirjoittaja tekee lyhyitä vaaliselosteita Helsingin sos.dem. vaalikentiltä. Aiemmin on esitelty Karita Toijonen (20.1.), Pentti Arajärvi (26.1.), Jukka Järvinen (2.2.), Jape Lovén (16.2.) ja Thomas Wallgren (20.2.). Ideoita ja pyyntöjä tapahtumiin voi laittaa: risto.kolanen@pp.inet.fi